Met muziek en zang in een fleurige entourage brachten Het Oisterwijks Orkest (HOO) en Groovability op paaszaterdag de achtste editie van ‘Paaspoppelarij’.
Een succesvol optreden…
Muzikanten en zangers presenteerden in wisselende combinaties een zeer gevarieerd programma met als thema ‘the sound of spring’. Onder leiding van orkestleider Arie Willem Schouten speelde HOO prachtige orkestrale arrangementen en begeleidingspartijen. Het uitgebreide muzikale kleurenpalet werd verder gevormd door de ontwapenende en stoere optredens van de jeugdige Groovability-bands en zanger Jordy. Paaspoppelarij was opnieuw een mooie opmaat naar de lente.
Ook dit jaar organiseert Haaren Majesteit weer diverse activiteiten op Koningsdag. Omdat deze dag nooit wordt gevierd op een zondag is deze editie gepland op zaterdag 26 april. De festiviteiten zullen in de ochtend vanaf 10.00 plaatsvinden op het Mgr. Bekkersplein en s’ middags vanaf 13.00 bij De Schaapjes.
Voor deelname aan de kleedjesmarkt en de versierde fietstour is het nu al mogelijk op je op te geven (tot uiterlijk 22 april). Hiervoor kun je een mailtje sturen naar majesteithaaren@gmail.com waarin je je naam/namen vermeldt en telefoonnummer. Geef daarnaast ook even duidelijk aan voor welke activiteit je je wil opgeven (of evt. voor beide activiteiten).
Heb je een fiets die je niet meer gebruikt? Het ANWB Kinderfietsenplan zamelt deze fietsen in, knapt ze op en zorgt dat ze bij kinderen terecht komen die geen fiets hebben.
Je geeft meer dan een fiets!
In elke klas zit minstens één kind zonder fiets. Dit zijn ruim 85.000 kinderen in Nederland. Het ANWB Kinderfietsenplan vindt dat ieder kind recht heeft op een fiets, om op die manier mee te kunnen doen in de samenleving. Daarom zamelen we (alle maten) fietsen in, knappen ze op en zorgen dat ze bij kinderen tussen de 6 en 18 jaar terechtkomen die geen eigen fiets hebben. Als kind wil je niets liever dan meedoen. Samen naar school fietsen, naar de voetbaltraining of afspreken met je vrienden. Een fiets geeft je vrijheid.
Gun een kind, zonder fiets, ook die kans. Heb jij een fiets over? Doneer ‘m bij stichting Sociaal Huis Oisterwijk! Zij zijn inzamelpunt van het ANWB Kinderfietsenplan met een eigen fietsenwerkplaats waar vrijwilligers de fietsen opknappen.
Lavendel 13, 5061 WB Oisterwijk
Openingstijden: Dinsdag van 13.00 tot 14.30 uur Woensdag van 13.00 tot 15.30 uur Donderdag van 09.30 tot 11.30 uur
Het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen neemt in rap tempo toe.
Steeds meer mensen maken de overstap naar elektrisch rijden, gedreven door duurzaamheid en aantrekkelijke fiscale voordelen. Met deze groei stijgt ook de vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur. Of je nu een particulier bent met een elektrische auto of een bedrijf met een wagenpark, goede laadpunten zijn onmisbaar voor het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen.
Verschillende manieren om je elektrische auto op te laden
Voor eigenaren van elektrische auto’s zijn er verschillende manieren om hun voertuig op te laden. Publieke laadpalen vind je steeds vaker in het straatbeeld, bij winkelcentra en op parkeerplaatsen. Snelladers langs de snelweg maken langere ritten mogelijk zonder lange laadpauzes. Maar voor dagelijks gebruik kiezen veel mensen voor een eigen laadpunt, zowel thuis als op het werk.
De keuze voor het type laadpaal hangt af van verschillende factoren: het type auto, de beschikbare elektrische aansluiting, en natuurlijk het gebruiksdoel. Voor incidenteel gebruik kan een laadkabel die je in een gewoon stopcontact steekt voldoende zijn, maar voor regelmatig gebruik is een vaste laadpaal handiger en veiliger.
Laden op de zaak
Bedrijven die overstappen op elektrisch rijden, hebben specifieke behoeften als het gaat om laadinfrastructuur. Veel ondernemers werken samen met gespecialiseerde laadpaal bedrijven die niet alleen de installatie verzorgen, maar ook advies geven over de meest geschikte laadpaal voor hun situatie.
De voordelen van zakelijke laadpalen zijn talrijk. Allereerst bied je als werkgever een waardevolle service aan je medewerkers met een elektrische auto. Daarnaast kun je als bedrijf profiteren van verschillende subsidieregelingen die de aanschaf aantrekkelijker maken. Ook versterkt het je milieuvriendelijke imago, wat steeds belangrijker wordt voor klanten en partners.
Een slim laadsysteem voor bedrijven houdt bovendien rekening met piekbelasting en kan het laadvermogen verdelen over meerdere auto’s. Dit voorkomt overbelasting van de elektrische installatie en zorgt voor een efficiënt energieverbruik.
Thuis laden
Als particuliere eigenaar van een elektrische auto is het ontzettend handig om je voertuig thuis te kunnen opladen. Je auto staat immers het grootste deel van de tijd geparkeerd bij je woning. Een laadpaal kopen thuis kan dan ook een interessante overweging zijn. Het biedt niet alleen gemak, maar is op termijn ook kostenefficiënter dan steeds gebruik maken van publieke laadpalen.
Een laadpaal op je eigen erf laadt je auto sneller op dan een gewoon stopcontact en is speciaal ontworpen voor langdurig en veilig gebruik. De meeste moderne laadstations zijn bovendien ‘slim’, wat betekent dat ze kunnen communiceren met je auto en het elektriciteitsnet. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je auto alleen oplaadt tijdens daluren, wanneer de stroomprijs lager is.
Voor mensen met zonnepanelen is een thuislaadpaal helemaal interessant. Je kunt dan je auto opladen met zelf opgewekte groene stroom, wat de ecologische voetafdruk van je elektrische rijden nog verder verkleint.
Laden in de toekomst
Ideaal: Een eigen oprit met eigen laadpunt (Bron: Pixabay.com)
De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur staan niet stil. Nieuwe technologieën maken het laden steeds sneller en efficiënter. Bidirectioneel laden, waarbij de auto-accu ook stroom terug kan leveren aan het net of je woning, staat op het punt door te breken. Dit biedt interessante mogelijkheden voor energieopslag en netstabiliteit.
Ook op het gebied van betaalsystemen en gebruiksgemak zien we innovaties. Automatische herkenning van de auto, eenvoudig declareren van laadkosten en transparante prijzen maken het gebruik van laadpalen steeds toegankelijker.
Met de groeiende vraag naar laadpunten wordt ook de druk op het elektriciteitsnet groter. Slimme laadsystemen die rekening houden met de beschikbare netcapaciteit worden daarom steeds belangrijker. Deze systemen verdelen het beschikbare vermogen op basis van prioriteit en laadbehoeften.
Elektrisch rijden voor iedereen
De overstap naar elektrisch rijden is meer dan een trend – het is een belangrijke stap richting een milieuvriendelijke samenleving. Met de juiste laadinfrastructuur, zowel thuis als op het werk, wordt elektrisch rijden steeds toegankelijker en praktischer. Of je nu een eigen laadpaal overweegt of als bedrijf wilt investeren in laadinfrastructuur, er zijn tegenwoordig oplossingen voor elke situatie die bijdragen aan een groene toekomst.
Niet de paashaas maar een ree hield de hulpdiensten bezig op het spoor tussen Tilburg en Oisterwijk.
Alsnog van het spoor af de wei in… (Foto: Toby de Kort).
Vanmorgen zagen fietsers een ree over het spoor lopen langs de Spoordijk tussen Tilburg en Oisterwijk. ProRail kwam ter plaatse en had een flinke klus om het diertje te vangen. Na maar liefst 1.5 uur en ruim 5 kilometer in de benen van de incidentbestrijders ging de ree van het spoor af. ProRail kwam met vier voertuigen ter plaatse en ging het spoor op om het diertje te zoeken. Al snel werd de ree gelocaliseerd, het treinverkeer ging ‘met last’ rijden en kwam heel langzaam voorbij.
De incidentbestrijders besloten een hek los te schroeven langs de Spoordijk. Uit eindelijk werd de ree richting het open hek gedreven, waarna deze met een spurt natuurgebied Moerenburg is ingered. De incidentbestrijders konden na ruim 1.5 uur eindelijk naar het paasontbijt.
Alles op een rij; tijd om even lekker voor de buis te gaan zitten. Kijk mee naar de uitzendingen van de lokale omroepen en meer.
Met de camera bij diverse evenementen (Foto: LOVO)
De vrijwilligers van de Haarense HOS TV en ook enthousiastelingen van LOVO filmen in Haaren, en die laatste uiteraard in Oisterwijk, net zoals Oisterwijk in Beeld. Vanuit Moergestel zijn er beelden gemaakt door Moergestel TV, en ook uit Heukelom komen af en toe beelden voorbij. Deze aangevuld met wat er eventueel aan andere video’s worden gemaakt, tonen we dit alles op één pagina:
HOCO organiseert vrijdag 9 en 16 mei gratis proeflessen van 16.00 tot 17.00 uur.
Dit is dé perfecte gelegenheid om te ontdekken hoe leuk en spannend hockey is, en om het teamgevoel te ervaren. Meld je aan via de website van HOCO zodat de trainers zich goed kunnen voorbereiden op het aantal deelnemers.
Kom gezellig langs, leer nieuwe vrienden kennen en doe mee aan de leukste sport van Nederland!
Zondag 18 mei om 15.00 uur geven Anne Niepold en Andy Cutting een concert in het Lodewijkskerkje, Kerkstraat 64 in Oisterwijk.
Anne Niepold en Andy Cutting zijn meesterlijke bespelers van eenzelfde instrument dat ze afzonderlijk van elkaar ooit tot hun gemeenschappelijke liefde verklaarden: de diatonische accordeon. Niepold maakte onder andere naam in duo Deux Accords Diront, als onderdeel van de prestigieuze Olla Vogala- en GFVP-wereldmuziekorkesten en met vele samenwerkingen in klassieke, jazz- en folkmuziekscenes. Cutting speelde onder meer bij het Welshe Fernhill, het Engelse Remnant en Leveret, met niet de minste artiesten onder wie Sting, Chris Wood, June Tabor, Kate Rusby, Martin Simpson, ….. Bij BBC-Radio 2 viel hij tot driemaal toe in de prijzen bij ambitieuze Folkmusician Of The Year Awards.
Anne Niepold en Andy Cutting
Beiden stonden al ‘ns op ons GUO-podium. Zij in elfkoppig muziekproject ‘Vlaanderen Boven’, geïnitieerd door GUO die haar artist in residence Wouter Vandenabeele in haar concertserie 2012/2013 opdroeg om de toenmalige stand van zaken in de Vlaamse folk op te maken. Hij 10 jaar later, in GUO-concertserie 2022/2023, met gerenommeerd Engels sextet Blowzabella.
Bruxelles <=> Derby
Gedwongen door afzonderlijk drukbezette agenda’s doen de twee ieder hun ding, fysiek van elkaar gescheiden door Het Kanaal bovendien. De één opereert vanuit Brussel, de ander vanuit Derby – UK, maar bij tijd en wijle spreken ze af om elkaar te ontmoeten, samen te zitten, uit te wisselen, te inspireren, te experimenteren, te vallen en opstaan, te herontdekken, te resetten om er vervolgens als twee-eenheid op uit te trekken. Telkens weer blijken het dan twee grote muzikanten, zielsverwanten. Echte friends through music, gewaagd aan elkaar, maar toch zo onwijs intelligent en divers in hun vrije uitwerking.
Verzot als ze zijn op het muzikale experiment, versterken ze elkaars en daarmee het eigen talent. In hun duo-concertreeksen ontwikkelen ze een parallelle wereld in het klein waarin ze elkaar uitdagen en opstuwen tot ongekende topprestaties die de uiterste grenzen opzoeken van wat de dynamische diatonische accordeon vermag. Bij de energieke, expressieve Anne Niepold spat het speelplezier er zichtbaar vanaf. Letterlijk bewogen spelend, grimassen trekkend, opverend van haar stoel en dansend ervoor vloeien zij en haar instrument in elkaar over, terwijl de gesofisticeerd ingetogen genietende Andy Cutting als een melodieuze kracht van de verstilling zijn adembenemende sereniteit liefst welhaast fluisterend, zo niet soufflerend, tentoonspreidt.
Heen & Weer
Samensmeltend slingeren deze beide uitersten hun publiek gedreven en betoverend heen en weer. Gebiologeerd gevangen in het moment zitten concertbezoekers verwachtingsvol op het puntje van hun stoel voor wat zich zoal hoor- en zichtbaar voltrekt en wat al dan niet nog komen gaat. Zelfs notoire bespelers van de diatonische accordeon vragen zich vertwijfeld af hoe twee van ‘hun’ instrumenten bij zulk tegengesteld gebruik zo’n hemels symbiotische geluidenbrij kunnen voortbrengen.
In handen van deze twee klasbakken produceren ze puntige staccato’s, waar evengoed harmonische resonanties tussendoor en overheen buitelen. Loerend op elkaars inbreng schotelen de twee hoofdrolspelers aan elkaar en aan hun publiek spannende vervolgverhaaltjes voor die geen beelden of teksten behoeven om betekenisvol te zijn. Het heeft zowel kop als staart, ze weten waaraan ze beginnen, maar dan wel zonder het geringste benul waartoe hun scriptloze muzikale avontuur hen leidt. Waar de één stopt, neemt de ander à l’improviste over om in een plotwending verzeild te geraken met een hoge gunfactor waarop ze elkaars karakters gretig aanvullen en uitvergroten.
Onbevangen attitude
Van hiërarchie of competitie is geen sprake, van onderling gezonde spanning des te meer. Juist die onbevangen attitude slaat over op toehoorders die zich bij elk concert opnieuw als bevoorrecht wanen op een wereldpremière in een cinema. Geen bezoeker die maalt om een stijl: intens originele folk, jazz, minimal music, vrije, experimentele soundbytes, interdisciplinaire podiumkunsten, een mélange van dat alles om naar te luisteren, op te wiegen, te dansen, te swingen, nog veel meer, whatever. Tot en met de lucht in de blaasbalg wordt een creatief spel opgevoerd.
De fascinerende diatonische accordeon kenmerkt zich doordat elke ingedrukte knop een andere toonhoogte genereert, afhankelijk van het samenpersen dan wel uittrekken van de balg. Daardoor staat dit instrumenttype in de volksmond van onze Laaglandse muziektraditie ook wel te boek als ‘heen-en-weer’ of, uitgedrukt in Cuttings moerstaal, ‘squeezebox’. Waar de diatonische accordeon uiterlijke gelijkenis vertoont met de meer gebruikelijke chromatische accordeon, ligt de speeltechniek eerder in het verlengde van de mondharmonica die eveneens een diatonische grondslag kent, afhankelijk van het uit- dan wel inhaleren van luchtstromen.
Muziek vol passie…
Evenals de mondharmonica is ook de diatonische accordeon internationaal wijdverspreid. De Mexicaanse texmex-muzikant Flaco Jimenez verwierf zich wereldfaam toen hij er mee opdook op iconisch album ‘Chicken Skin Music’ van Amerikaanse gitaarlegende Ry Cooder. In de Noord-Amerikaanse cajun- en zydeco scene is het vooral de primitieve ‘éénrijer’ die in al zijn beperkingen opgeld maakt.
Lepelbassers
Dichter bij huis was de Vughtse smid/spoorwegboombediende Cees Eekels een vermaard bouwer van de ‘lepelbasser’, een log ogende variant waarop hij graag Weense walsen speelde die hij met muziekvrienden vastlegde op elpee ‘Het Geheim van de Smid’ (Stoof-label). Met zo’n lepelbasser trok straatmuzikant Jan de Kater langs Tilburgse kroegen en markten in de regio, evenals de Limburgs/Brabantse familie rond de ‘Sjeng’ die er tot diep in de jaren zestig bovendien Brabantse kermissen mee afstruinde.
Ook de gebroeders Kraayenhof uit Waalre waren virtuoze bespelers, totdat Carel verslingerd raakte aan de bandoneon, een Duitse uitvinding die emigranten introduceerden in hun nieuwe thuisland Argentinië dat het confisqueerde tot haar nationale tango-instrument. Carel Kraayenhof ontlokte er op 02-02-02 het roemruchte traanvocht mee uit Maxima’s ooghoek tijdens de koninklijke huwelijksinzegening met onze huidige Koning.
Overigens kent Brabant in de persoon van Frans van der Aa uit Oisterwijks buurgemeente Boxtel al tientallen jaren ook in internationaal perspectief één van de meest prestigieuze bouwers van de diatonische accordeon. Hopelijk is hij niet de laatste der Mohikanen.