De Helleputten, een van de meest westelijk gelegen Oisterwijkse vennen. (Bron: film Cinemade)
Waar vroeger vooral koeien graasden, zie je steeds vaker vrijwilligers met schoppen en thermoskannen. Stichting Duurzaamheidsvallei werkt hier aan de aanleg van nieuwe natuur. Dankzij de inzet van boeren als Henk de Kort, bedrijven die meehelpen en een groeiende groep vrijwilligers ontstaat hier een landschap waar biodiversiteit en lokale betrokkenheid hand in hand gaan.
Maar het is niet alleen de hedendaagse wens tot nieuwe natuur en diversiteit; het gebied kent ook een rijke natuur- en cultuurhistorisch verleden. Henk Hoppenbrouwers zal op 11 oktober om 10.00 uur een rondleiding verzorgen in de Duurzaamheidsvallei. Vertrek is vanaf Mie Pieters in Heukelom. Deelname is gratis.
De Maand van de Geschiedenis
In de gemeente Oisterwijk werken een aantal organisaties en vrijwilligers de gehele maand oktober mee aan de Maand van de Geschiedenis. Op Oisterwijknieuws.nl/geschiedenis treft u een overzicht van alle activiteiten en een keur aan historische informatie en video’s.
Elektrisch rijden stond de afgelopen jaren bekend als goedkoper én duurzamer dan rijden op benzine. Maar vanaf 2025 verandert dat beeld.
Door een wetswijziging vervalt namelijk de belastingkorting op stroom die geleverd wordt aan openbare laadpalen. Hierdoor gaan de laadtarieven omhoog en komt de kostenvergelijking met benzine opnieuw in beweging.
Wat verandert er bij de laadprijzen?
Volgens Tweakers stijgt de prijs bij AC-laadpunten gemiddeld met 7 cent per kWh. Voor de gemiddelde elektrische auto, die zo’n 17 kWh per 100 kilometer verbruikt, betekent dit een kostenstijging van ongeveer €1,19 per 100 kilometer. Op jaarbasis kan dit voor een bestuurder die 15.000 kilometer rijdt en alleen openbaar laadt, oplopen tot bijna €180 extra kosten.
Onderzoek van TAP Electric laat zien dat de verschillen tussen laadpalen bovendien groter worden. Wie slim vergelijkt en kiest voor goedkopere laadpunten kan nog steeds flink besparen, maar wie altijd afhankelijk is van de dichtstbijzijnde openbare laadpaal betaalt vaak meer.
En wat gebeurt er met benzine?
Wie denkt dat benzine een aantrekkelijk alternatief wordt, moet ook even verder kijken. Volgens Autoblog stijgen ook de benzineprijzen in 2025, vooral door hogere accijnzen. Daarmee wordt de kloof tussen elektrisch en fossiel kleiner, maar niet per se in het voordeel van de traditionele auto.
Een rekensom laat zien dat rijden op benzine nog altijd fors duurder kan uitvallen. Met een verbruik van 6 liter per 100 kilometer en een literprijs van €2,10, kost 100 kilometer al ruim €12,60. Zelfs met de hogere laadtarieven blijft elektrisch rijden op de meeste plekken goedkoper, al scheelt het niet zoveel meer als een paar jaar geleden.
Onderhoud en efficiëntie
De vergelijking gaat niet alleen over energieprijzen. Voor benzineauto’s speelt onderhoud een belangrijke rol. Een goed onderhouden motor verbruikt minder brandstof en stoot minder uit. Producten zoals deze premium diesel bundel om je motor optimaal te laten presteren kunnen helpen het brandstofsysteem schoon te houden. Voor de beste prestaties is het belangrijk om dit soort additieven via een goede partij te bestellen. Ook simpele checks zoals bandenspanning en het tijdig vervangen van filters maken verschil.
Bij elektrische auto’s draait het meer om slim laden. Thuisladen of via goedkopere laadpunten blijft vaak de voordeligste optie. Steeds meer bedrijven spelen hier op in door meer laadpunten bij kantoren en parkeerplaatsen te plaatsen, zodat medewerkers minder afhankelijk zijn van dure openbare palen.
Een nadeel van elektrische auto’s is dat de batterij niet makkelijk te repareren is. Zodra daar een storing in zit of deze defect raakt, kan dit grote gevolgen hebben voor de waarde van de auto. Een auto op brandstof is vaak makkelijker te repareren en behoudt in dat opzicht beter zijn waarde.
De strijd blijft spannend
De stekker, of toch de slang?
De vraag of elektrisch rijden goedkoper blijft dan benzine, is anno 2025 minder eenduidig dan voorheen. Ja, de laadprijzen stijgen, maar ook benzine wordt duurder. Elektrisch rijden blijft in veel gevallen aantrekkelijker voor je portemonnee, zeker als je thuis of via voordelige laadpunten kan opladen. Indien je volledig afhankelijk bent van duurdere laadpalen wordt het verschil kleiner.
De komende jaren zullen energieprijzen, accijnzen en ontwikkelingen in de batterijen van elektrische auto’s bepalen wie de strijd om de goedkoopste kilometer wint.
Dat karttalent Tren van Melick over uitstekende snelheid beschikt, daar twijfelt niemand meer aan. Zondag bewees de elfjarige coureur uit Haaren dat opnieuw door in Berghem zijn tweede podiumplaats van het seizoen te pakken. Tijdens de zesde ronde van het Nederlands kampioenschap Rotax Max werd hij knap derde in de Minimax-klasse.
Tren van Melick uit Haaren werd derde (Foto: Fedor Eskes/RaceXpress.nl)
“Weer een podium”, constateerde Tren tevreden nadat hij eerder al tweede was geworden tijdens de derde ronde van het Kart4Fun-kampioenchap. Al was het in zondag in Berghem in eerste instantie even onzeker welke plek op het podium de zijne zou zijn.
Hij had tijdens de finale namelijk een tijdstraf van drie seconden gekregen wegens een valse start. De coureur voor hem was bij de start te vroeg vertrokken, waarop Tren ook vroeg reageerde. Dat leverde hem een penalty op. “Ik dacht in eerste instantie dat die start zou worden afgekapt maar dat gebeurde niet”, zei hij daarover. “Ik wist wel dat ik een straf zou kunnen krijgen. Maar ik wist het niet zeker.”
Gelukkig voor Tren was zijn snelheid ruim voldoende om ondanks de tijdstraf op het podium te eindigen. Al vanaf vrijdag was duidelijk dat hij razendsnel was op het Nederlandse circuit. “Ik had heel veel zelfvertrouwen”, verklaarde hij. “De training op vrijdag en zaterdag gingen gewoon goed. Ik was in iedere sessie één van de snelsten.”
Die lijn had hij dan ook graag willen doortrekken naar de kwalificatie, maar dat lukte niet helemaal zoals gehoopt. “Ik reed de vierde tijd, en ik kreeg nog vijf plekken gridstraf omdat ik een gele vlag te laat had gezien”, legde Tren uit. “Dat was wel even balen.”
Door die gridstraf moest hij de prefinale vanaf de negende positie aanvangen. Gelukkig voor de snelle Brabander begon het flink te regenen, en dat kwam hem uitstekend van pas. “Ik ben goed in de regen, dus toen ben ik van P9 naar P4 gereden”, zei Tren over zijn knappe inhaalrace.
Vanaf de vierde startplek mocht hij vervolgens de finale starten, waar dus al snel consternatie ontstond door de vroege reactie van Tren en zijn concurrent bij de start. Het weerhield hem en niet van een zeer sterke race te rijden. “Ik reed meteen lekker weg met de rijder op kop”, zei hij. “Richting het einde van de wedstrijd maakte hij een foutje en dat kostte hem een seconde. Zo kwam ik vlak achter hem te rijden.”
Een spannend slot volgde waarin Tren alles op alles zette om nog een plekje te winnen. “In de voorlaatste ronde probeerde ik hem in de hairpin in te halen, maar hij switchbackte me”, beschreef hij de felle strijd. “In de laatste ronde probeerde ik het nog in de tweede hairpin. Dat ging net niet. We waren wel drie seconden van van de nummer drie weggereden.”
Door zijn sterke tempo kwam Tren als tweede over de finish, maar door zijn tijdstraf van drie seconden vanwege die start schoof hij uiteindelijk terug naar de derde plaats. Daar kon de rijder van topteam Kombikart goed mee leven. Hij staat nu derde in het algemeen klassement. “Tweede in de eindstand is niet meer mogelijk, maar in het rookie-kampioenschap sta ik dik eerste, dus in Genk wil ik het rookie-kampioenschap winnen!”
Voor het zover is, wacht hem eerst nog de Golden Trophy in Genk waar hij een ticket voor deelname aan de Rotax Max Grand Finals kan winnen. Daarna volgt ook nog de laatste ronde van Kart4Fun. En dan heeft Tren ook nog een leuk vooruitzicht voor de winterperiode. “Strawberry Racing (Brits topteam, red.) heeft ons uitgenodigd om in de winter in Engeland te gaan rijden. Dat gaan we zeker doen!”
Tren bedankt zijn ouders, Kombikart, Hugo van der Ham en Aaron Valster en zijn hond Ties. En uiteraard dankt Tren zijn school De Hasselbraam Haaren voor de steun en het mogelijk maken zijn droom te verwezenlijken.
Burgemeester Hans Janssen heeft eerder dit jaar een gemeentelijke opdracht aan een lokale ondernemer ingetrokken, nadat een meerderjarig kind van die ondernemer een misstap heeft begaan. Onze redactie heeft van meerdere lokale ondernemers de vraag gekregen: Hoe kan het dat een ondernemer door de gemeente gestraft wordt voor het handelen van een meerderjarig kind?
Misdrijf
Het betreffende kind* is op enig moment in het ouderlijk huis door de politie aangehouden als verdachte van een misdrijf. Het kind heeft daarop bekend en daarmee bleek direct ook dat de ouders geen blaam treft. Een van de ouders voert een aantal keer per jaar werkzaamheden uit voor de gemeente. Dat doet deze ouder* al vele jaren naar volle tevredenheid. De gemeente betaalt daarvoor de overeengekomen vergoeding.
Na het door het kind gepleegde misdrijf, heeft burgemeester Hans Janssen besloten de gemeentelijke opdracht aan deze lokale ondernemer in te trekken. De opdracht is daarna gegund aan andere ondernemers.
Vreemd!
De grote vraag is waarom het handelen van een meerderjarig kind – zonder tussenkomst van een rechter – gevolgen moet hebben voor het werk van een ouder? Zo had bijvoorbeeld het gedrag van de zoon van de Amsterdamse burgemeester – die door de politie werd aangehouden met een vuurwapen – geen formele gevolgen voor haar werk.
En zo waren er enkele jaren terug ook geen gevolgen of maatregelen voor een Oisterwijkse wethouder, wiens zoon openbaar werd beschuldigd van oplichting toen een aan- en verkoop van illegaal vuurwerk mis ging.
Logisch, want zo lang als de ouder zich niet zelf heeft misdragen, en het geen direct invloed heeft op het werk, lijkt er geen reden om de ouder voor de misstap van de zoon te bestraffen, of te duperen door werk te onthouden.
Tenzij er een gevaar is voor verstoring van de openbare orde…
Raadsel!
In dit geval heeft het misdrijf geheel geen effect op het werk van de ondernemer, en het kind heeft ook niets te maken met het werk dat deze ondernemer voor de gemeente uitvoerde. Het misdrijf werd met de aanhouding van het kind stopgezet. De ondernemer is zover bekend ook nooit verdacht geweest, laat staan veroordeeld.
Het laten voortbestaan van het uitvoeren van de opdracht door deze ondernemer heeft geen enkele invloed op de openbare orde, laat staan de verstoring daarvan. En alleen dat is een verantwoordelijkheid van de burgemeester.
Het is dan ook een groot raadsel waarom de burgemeester zo heeft besloten.
Uitleg
Kind in de boeien; ouders gedupeerd? (Foto ter illustratie, bron: Politie)
Dat raadsel blijft bestaan. Na viermaal vragen en tussentijds lang wachten, was de uitleg van de woordvoerder uiteindelijk: ‘Wij gaan niet in op individuele gevallen, vanwege de privacy van betrokkenen.’
Kind in de boeien; ouders gedupeerd? Helaas geeft de burgemeester geen uitleg over zijn besluit.
*Vanwege privacy voor de personen en bescherming van de goede naam van de betreffende ondernemer, zijn alle persoonsgegevens door ons weggelaten (bekend bij de redactie).
Wat is er deze week te zien op TV en internet? Bekijk hier een overzicht van alle onderwerpen die u komende uitzendingen kunt zien:
Evenementen en interviews lenen zich uitermate voor het tonen op video (Foto: LOVO)
LOVO
Nog niet bekend
Moergestel TV
Reportage Quispel 2025
Moergestel Radio
Actualiteiten en veel muziek met:
Gouwe-ouwe van 10.00-10.30 uur
BOOM-gast om 10.30 uur
Voetbal-nieuws om 11.30
Internet
Klik hier en kijk via uw mobiel, laptop, tablet of Smart TV naar alle reeds gepubliceerde video’s van lokale onderwerpen.
LOVO is op TV te zien op dinsdag, vrijdag en zondag van 12.00 tot 4.00 uur; Moergestel TV de zelfde tijden op maandag, donderdag en zaterdag. Zondag van 10.00 tot 12.00 uur luistert u naar Moergestel Radio. Kijk en luister via Ziggo op kanaal 43 en in Haaren via kanaal 48, of KPN 1498; Trined 513; Kayray 12 of Delta 12. Alles samen is te zien op Oisterwijknieuws.nl/Video.
Dinsdagmiddag dus tijd voor de wekelijkse regiomix.
Binnen, want het weer…
Het was weer dinsdagmiddag en dus tijd voor de regiomix. Er kwamen 24 spelers opdagen om zich aan te melden voor de wekelijkse regiomix. Iedereen ging weer enthousiast aan de slag in de hoop bij de prijswinnaars te horen. Het was weer een gezellige middag met 3 wedstrijden spelen, een lekker drankje en vergeet ook de nieuwtjes niet.
De uitslag
1. Berry Krol. 3 gewonnen wedstrijden en 29 pluspunten
2. Wim de Wit. 3 gewonnen wedstrijden en 27 pluspunten
3. Jan van Gil’s. 3 gewonnen wedstrijden en 22 pluspunten
4. Osman Jibril. 3 gewonnen wedstrijden en 17 pluspunten
5. André van Lier. 2 gewonnen wedstrijden en 17 pluspunten
6. Jo hem de Wit. 2 gewonnen wedstrijden en 11 pluspunten
Zaterdag 11 oktober om 13.00, 14.00 en 15.00 uur organiseren de Oisterwijkse Stadsgidsen een ‘bomenwandeling’ in het centrum en het Lindepark. Deelname aan deze wandelingen is vrij toegankelijk, gratis en duurt ongeveer 45 minuten. De start is voor het oude Raadhuis aan De Lind in Oisterwijk.
De Stadsgidsen organiseren normaal maandelijkse rondleidingen door Oisterwijk. Samen met de gids loopt u dan van de Lind naar de Petruskerk, terwijl de stadsgids de bijzondere geschiedenis van Oisterwijk toelicht. Deze ‘bomenwandeling’ is anders!
Het trouwlaantje met daarvoor de vrijheidseik …
Ditmaal vertellen zij volop over de bomen die ons centrum in de zomer zo groen maken. Want die grote linde achter het oude raadhuis heet De Marialinde. We hebben een Trouwlaantje, een rij lindebomen midden op de Lind.
Maar om de hoek is er ook het mooie Lindepark, dat ons naar de Voorste Stroom en de vistrap brengt. Wat daar zoal aan bijzondere bomen staat zal u verrassen.
De Maand van de Geschiedenis
In de gemeente Oisterwijk werken een aantal organisaties en vrijwilligers de gehele maand oktober mee aan de Maand van de Geschiedenis. Op Oisterwijknieuws.nl/geschiedenis treft u een overzicht van alle activiteiten en een keur aan historische informatie en video’s
Op zondag 5 was er een rondleiding (zie hier de foto’s), en 12, 19 en 26 oktober is er telkens om 11.00 uur nog zo’n gratis rondleiding met gids van ruim een uur over de Joodse begraafplaats aan de Hondsbergselaan in Oisterwijk.
Peter Slingerland, Helene Groenland of Yvonne van Bilsen vertellen u alles over deze eeuwenoude begraafplaats aangelegd in 1748. Met ruim 200 graven waarvan 165 voorzien zijn van een grafsteen. Rustig gelegen te midden van de natuur, bomen, struiken en planten.
Is dat altijd zo geweest?
De begraafplaats is aangelegd ver buiten de bebouwde kom in een nog te ontginnen heide gebied. Pas later toen er ook bomen stonden is er een muur geplaatst rondom de begraafplaats. Dat was in 1886 onder leiding van de Oisterwijkse kantonrechter De Balbian Verster die een tijdje ad interim voorzitter is geweest van de op te richten Vereniging Israëlitische begraafplaats Oisterwijk. In 2014 is de Vereniging opgegaan in de Stichting Joods begrafeniswezen Brabant. Die heeft nu drie Joodse begraafplaatsen in beheer in Eindhoven, Vught en Oisterwijk.
Luister naar de interessante verhalen van de gids (Foto: Annita Schepens)
De begraafplaats was verloederd. De natuur rukte op. De mens moest ingrijpen. De Stichting Behoud Joodse begraafplaats Oisterwijk heeft de begraafplaats grondig gerestaureerd. Het metaheerhuisje is onder handen genomen en de muur is opgeknapt. Ook zijn er veel bomen gekapt om de oprukkende natuur een halt toe te roepen. De nieuwe toegangspoort wordt geflankeerd door enkele gigantische Douglas sparren. Met het aanbrengen van vogelkastjes, het planten van perenbomen, het zaaien van bloemen voor de wilde bijen en de aanleg van een houtwal met al het dode hout uit het bos wordt er gewerkt aan een balans in het natuurgebied.
Daarnaast is er veel te vertellen over de joden die er begraven zijn. Van Mozes Deen in 1779 tot Marijke van Oss in 2023.
Graag ontvangen de gidsen u op de zondagen in oktober, de maand van de geschiedenis. De toegang is gratis. De rondleidingen starten om 11.00 uur.
In de gemeente Oisterwijk werken een aantal organisaties en vrijwilligers de gehele maand oktober mee aan de Maand van de Geschiedenis. Op Oisterwijknieuws.nl/geschiedenis treft u een overzicht van alle activiteiten en een keur aan historische informatie en video’s
In een uitgebreide brief met meerdere onderzoeken naar mogelijkheden, vraagt Kanovereniging Oisterwijk een nieuw gebouw aan de gemeente.
De kanovereniging oefende afgelopen jaren in het Staalbergven.
De kanovereniging moet weg bij hun huidige locatie aan het Staalbergven, nu de gemeenteraad besloten heeft het buitenbad terug te geven aan de natuur. De kosten voor de sanering inclusief verhuizing van de Kanovereniging bedraagt volgens opgave van de gemeente 413.000 euro. Dat bedrag ligt voor aan de raad.
Kanovereniging Oisterwijk ziet zich na diverse gesprekken met de gemeente voor een versnelde verhuizing, maar er is nog geen overeenstemming over de ‘waarheen’ vraag. De 50 leden tellende sportvereniging heeft water nodig om te varen, opslag plek voor kano’s, en een onderkomen voor de leden.
Het water zou gevonden kunnen worden in de Voorste Stroom bij de zandvang in de wijk Westend, direct naast het Scouting/ IVN gebouw (zie onder). In de minst kostbare oplossing denkt de vereniging aan een loods. De kosten hiervoor zouden minimaal neerkomen op 177.000 euro, waarvan de vereniging zelf 70.000 zou kunnen bijdragen. Het overige deel zou de gemeente moeten bijdragen, althans dat is het verzoek van de vereniging.
Volgens de vereniging moet de verhuizing binnen een maand geschieden, en daarmee is onoverkomelijk dat er een tijdelijke oplossing geboden moet worden. Hiervoor zou de vereniging enkele containers willen plaatsen bij het Scouting/ IVN gebouw, en tijdelijk gebruik willen maken van de daar aanwezige voorzieningen. Dit in afwachting van een nieuw te realiseren onderkomen.
Overzicht van de door de vereniging beoogde nieuwe locatie.