ondernemers

Tilburg heeft al besloten wat Oisterwijk in project Oostflank nog moet onderzoeken


De gemeenten Tilburg en Oisterwijk trekken samen op in het project Oostflank. Er zijn deze weken meerdere informatie bijeenkomsten geweest en volgens Gemeente Oisterwijk worden de meningen van inwoners gehoord en meegenomen. In Tilburg hebben ze echter al een besluit genomen over een mogelijk cruciaal onderwerp, waarvan Oisterwijk zegt dat daarover nog onderzoek moet volgen en geen besluit genomen is. Sterker, de gehele visie moet nog door de gemeenteraad worden vastgesteld.

5000 woningen

Het project Oostflank omvat een gezamenlijke toekomstvisie van de gemeenten Tilburg en Oisterwijk, over het wonen, werken en ook verkeer in de dorpen van beide gemeenten. Aan bod komen Udenhout, Biezenmortel, Berkel-Enschot, Haaren, Heukelom en Moergestel. Grofweg het gebied tussen Tilburg en Oisterwijk. Vanuit Tilburg bezien is het Oostelijk, vandaar de naam Oostflank. Voor Oisterwijk is het grotendeels Noordelijk en Westelijk. Momenteel worden inwoners geïnformeerd over de visie, die een aantal grotere plannen omvat waar het gaat om woningbouw en uitbreiden van industrieterreinen. Om een indruk te geven van de omvang; het plan behelst 5000 woningen waarvan 2000 in de gemeente Oisterwijk. Inwoners mogen hun gedachten geven, en later zal de gemeenteraad de visie bespreken en vaststellen.

Verkeer

Dikke (groen) en dunne (paars) pijlen geven verkeersstromen aan; kruispunt Heusdensebaan is in deze visie afgesloten; stippellijn is een te verbeteren verbinding bij Haaren (Bron: Gemeente Oisterwijk)

Een van de cruciale onderwerpen in deze visie, is het afhandelen van verkeer. Niet alleen nu, maar zeker na uitbreiding van woonwijken en industrieterreinen, moet al dat verkeer in goede banen worden geleid. Inwoners moeten soepel van en naar hun woning kunnen; bedrijven moeten vrachtverkeer van en naar hun bedrijf kunnen realiseren; medewerkers komen en gaan. Midden tussen deze dorpen en de beoogde uitbreidingen, loopt de N65. Deze weg wordt gezien als een van de belangrijkere verkeersaders. Het plan is deze weg te verbeteren.

Heusdensebaan

Deze verbeteringen houden onder ander in dat de kruispunten bij Pannenschuurlaan/ Kreitenmolenstraat (Oisterwijk/ Udenhout) en het kruispunt bij Mgr.. Zwijsenstraat (Haaren) verbeterd worden en de wegen daar aangepast worden als toegangsweg. Kleinere oversteekplaatsen over de N65 worden voor fietsers ongelijkvloers gemaakt. En zo staat in het plan: ‘We gaan ook onderzoeken of de huidige gelijkvloerse kruising van Heusdensebaan opgeheven kan worden, zodat de doorstroming en verkeersveiligheid op de N65 verbeterd, natuurgebied de Leemkuilen niet meer wordt doorsneden, en er een verkeersverbetering tot stand wordt gebracht in de kernen’.

Vervallen?

De Heusdensebaan in Oisterwijk is een smalle oude landschappelijke weg met bomen dicht op het wegdek. Automobilisten moeten daar goed opletten bij het passeren, en vrachtverkeer is al enkele jaren verboden, omdat de weg daar te smal voor is. Het is geen weg die geschikt is voor doorgaand verkeer, bij toename van verkeer ongeschikt, en op de N65 zorgt dit kruispunt voor een extra vertraging. Het plan gaat vooralsnog uit dat de huidige verbinding met de N65 geschikt gemaakt kan worden voor een ongelijkvloerse overgang voor fietsers en wandelaars.

Of niet?

Opvallend is dat onze collega’s van het Brabants Dagblad (klik) vanuit Tilburg een ander beeld geven. Volgens hen heeft Gemeente Tilburg al besloten dit kruispunt open te houden: ‘Het plan om de veelgebruikte Heusdensebaan van de N65 af te sluiten is bijvoorbeeld van tafel na kritiek vanuit Biezenmortel en Udenhout. De verkeersdrukte zou op andere plekken teveel toenemen,’ zo staat in dat artikel vermeld. Voor gemeente Tilburg betreft het de aansluiting met de N65 en het deel op hun grondgebied richting Biezenmortel.

Over het deel van Oisterwijk is nog geen besluit genomen. De woordvoerder van het college (burgemeester en wethouders) van Gemeente Oisterwijk laat desgevraagd weten: ‘Er zijn nog geen besluiten genomen over eventuele afsluitingen van de Heusdensebaan. Tot 10 november kan er gereageerd worden op het concept Koersdocument Oostflank. Naar aanleiding van reacties kan het concept Koersdocument mogelijk aangepast worden.’  Reacties op het koersdocument Oostflank (klik) zijn nog welkom via mail naar  oostflank@oisterwijk.nl .

Samen

De visie Oostflank – nog steeds hetzelfde document dat door beide gemeenten samen is opgesteld – stelt: ‘Nader (verkeerskundig)onderzoek moet de effecten kwantitatief in beeld brengen.’ Het argument dat wordt aangehaald is onder andere ‘dat de doorstroming en verkeersveiligheid op de N65 verbeterd’. Duidelijk mag zijn dat deze argumenten bij het open houden aan één zijde, teniet gedaan worden. Van een gezamenlijk besluit blijkt in ieder geval geen sprake, als Tilburg nu al haar standpunt heeft ingenomen, en Oisterwijk daar volgens de woordvoerder nog niet bij betrokken is geweest.