Elektrisch rijden stond de afgelopen jaren bekend als goedkoper én duurzamer dan rijden op benzine. Maar vanaf 2025 verandert dat beeld.
Door een wetswijziging vervalt namelijk de belastingkorting op stroom die geleverd wordt aan openbare laadpalen. Hierdoor gaan de laadtarieven omhoog en komt de kostenvergelijking met benzine opnieuw in beweging.
Wat verandert er bij de laadprijzen?
Volgens Tweakers stijgt de prijs bij AC-laadpunten gemiddeld met 7 cent per kWh. Voor de gemiddelde elektrische auto, die zo’n 17 kWh per 100 kilometer verbruikt, betekent dit een kostenstijging van ongeveer €1,19 per 100 kilometer. Op jaarbasis kan dit voor een bestuurder die 15.000 kilometer rijdt en alleen openbaar laadt, oplopen tot bijna €180 extra kosten.
Onderzoek van TAP Electric laat zien dat de verschillen tussen laadpalen bovendien groter worden. Wie slim vergelijkt en kiest voor goedkopere laadpunten kan nog steeds flink besparen, maar wie altijd afhankelijk is van de dichtstbijzijnde openbare laadpaal betaalt vaak meer.
En wat gebeurt er met benzine?
Wie denkt dat benzine een aantrekkelijk alternatief wordt, moet ook even verder kijken. Volgens Autoblog stijgen ook de benzineprijzen in 2025, vooral door hogere accijnzen. Daarmee wordt de kloof tussen elektrisch en fossiel kleiner, maar niet per se in het voordeel van de traditionele auto.
Een rekensom laat zien dat rijden op benzine nog altijd fors duurder kan uitvallen. Met een verbruik van 6 liter per 100 kilometer en een literprijs van €2,10, kost 100 kilometer al ruim €12,60. Zelfs met de hogere laadtarieven blijft elektrisch rijden op de meeste plekken goedkoper, al scheelt het niet zoveel meer als een paar jaar geleden.
Onderhoud en efficiëntie
De vergelijking gaat niet alleen over energieprijzen. Voor benzineauto’s speelt onderhoud een belangrijke rol. Een goed onderhouden motor verbruikt minder brandstof en stoot minder uit. Producten zoals deze premium diesel bundel om je motor optimaal te laten presteren kunnen helpen het brandstofsysteem schoon te houden. Voor de beste prestaties is het belangrijk om dit soort additieven via een goede partij te bestellen. Ook simpele checks zoals bandenspanning en het tijdig vervangen van filters maken verschil.
Bij elektrische auto’s draait het meer om slim laden. Thuisladen of via goedkopere laadpunten blijft vaak de voordeligste optie. Steeds meer bedrijven spelen hier op in door meer laadpunten bij kantoren en parkeerplaatsen te plaatsen, zodat medewerkers minder afhankelijk zijn van dure openbare palen.
Een nadeel van elektrische auto’s is dat de batterij niet makkelijk te repareren is. Zodra daar een storing in zit of deze defect raakt, kan dit grote gevolgen hebben voor de waarde van de auto. Een auto op brandstof is vaak makkelijker te repareren en behoudt in dat opzicht beter zijn waarde.
De strijd blijft spannend

De vraag of elektrisch rijden goedkoper blijft dan benzine, is anno 2025 minder eenduidig dan voorheen. Ja, de laadprijzen stijgen, maar ook benzine wordt duurder. Elektrisch rijden blijft in veel gevallen aantrekkelijker voor je portemonnee, zeker als je thuis of via voordelige laadpunten kan opladen. Indien je volledig afhankelijk bent van duurdere laadpalen wordt het verschil kleiner.
De komende jaren zullen energieprijzen, accijnzen en ontwikkelingen in de batterijen van elektrische auto’s bepalen wie de strijd om de goedkoopste kilometer wint.
* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer