zondag 24 augustus 2025

Wat zijn de risico’s van het gebruik van AI voor je bedrijfswebsite *


AI tools hebben in een paar jaar tijd een niet meer te missen plaats in de maatschappij ingenomen. Je kunt ze voor van alles inschakelen.

Een tekst schrijven of redigeren, informatie opzoeken maar ook voor het plannen van je vakantie of het vinden van een restaurant of camping in de buurt van waar je nu bent of suggesties voor leuke uitstapjes tijdens je vakantie. Maar hoe veilig zijn deze systemen en welke informatie geef je weg als je ze gebruikt?

Deskundigen waarschuwen

Natuurlijk is een AI tool reuze handig als je bijvoorbeeld een website voor je bedrijf wilt maken. Maar als je allerlei informatie over je bedrijf invoert die moet worden verwerkt in strakke web teksten dan stel je die gegevens ook beschikbaar aan het AI systeem.  Want deze systemen zijn zelf lerend. ChatGPT, de bekendste AI tool anno 2025, vergaart kennis door jouw invoer en jouw vraagstelling. Je kunt in de nieuwe versies ook een geheugen aanzetten zodat AI weet dat je van katten houdt, graag musea bezoekt of regelmatig teksten laat schrijven over schroefcompressoren. Je moet je afvragen of dat altijd wel zo wenselijk is. En als het om een website voor je bedrijf gaat loop je een groot risico dat de teksten op jouw website sprekend lijken op die van nog een stuk of 10 concurrenten. Zoekmachines zoals Google merken je website dan aan als spam en daar gaat je hoge plek in de ranking. Dan waren die teksten misschien wel gratis, maar als ze niks voor je doen dan schiet je er uiteindelijk nog steeds niets mee op. Wil je dat je website goed vindbaar is, dan moet je daar toch echt meer moeite voor doen.

Schakel een professional in

Als je zelf geen ster bent in het schrijven van goede teksten voor je website dan kun je hiervoor een professional van Crossphase inschakelen. Zij kunnen goede SEO teksten schrijven met de juiste zoekwoorden voor een goede vindbaarheid. Een ervaren tekstschrijver put daarvoor niet alleen uit online bronnen maar ook uit zijn eigen kennis en ervaring en kan een goede inschatting maken welke soort teksten met welke inhoud het goed zal doen op jouw website. Natuurlijk kan ook een AI tool schrijven in een bepaalde stijl, maar die is vaak niet specifiek genoeg. AI doet geen onderzoek naar allerlei bronnen maar produceert in een halve minuut een tekst. Als je die zonder nalezen kopieert en plakt dan kan dat leiden tot enorme blunders en missers.

Laat je niet in de kaarten kijken

Voor goede vindbaarheid is meer nodig (Unsplash.com)

Natuurlijk is een SEO copywriting bureau niet gratis. Maar je krijgt wel kwaliteit en als een tekst niet goed is, dan kun je die laten aanpassen. Dat kan AI ook, maar soms moet je het dan wel eerst 3 keer uitleggen. Dat kost tijd en tijd is geld zeggen zakenmensen altijd. Wil je niet dat anderen gebruik maken van de kennis waar jij in hebt geïnvesteerd? Gebruik AI tools dan met mate en beschouw ze zeker niet als zaligmakend.

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer





Deel dit bericht:

Gerelateerd - Meer >>