vrijdag 21 november 2025

De kernprincipes van goede relaties met opdrachtgevers *


Als ondernemer ben je afhankelijk van je opdrachtgevers. Zij zorgen ervoor dat er geld binnenkomt om je personeel te betalen, de facturen van leveranciers en ga zo maar verder.

En hoe langer je met dezelfde opdrachtgevers werkt, hoe beter dit is voor je bedrijf. Dan heb je namelijk meer vastigheid, consistentie en op die manier kan je groeien. Daarvoor is het in de eerste plaats belangrijk dat de fundamenten op orde zijn.

Dat je goede diensten levert of waardevolle producten verkoopt. Maar dat is zeker niet alles. Voor het onderhouden van goede relaties met opdrachtgevers komt namelijk ook een menselijk aspect kijken. In dit artikel bespreken we drie kernprincipes. Wanneer je je aan die principes houdt, is de kans groot dat de relatie altijd goed blijft.

Waardering tonen

Laten we maar direct beginnen bij een van de belangrijkste kernprincipes: waardering tonen aan de opdrachtgevers. Daarmee versterk je namelijk de band en dat zorgt ervoor dat je meer voor elkaar over hebt. Waardering tonen kan op verschillende manieren. Een goede manier is om met relatiegeschenken te werken. Geef leuke cadeautjes weg bij bepaalde gelegenheden.

Denk aan feestdagen, wanneer jullie gezamenlijk een mijlpaal hebben bereikt of bij geheel andere gelegenheden. Daarmee toon je niet enkel waardering, maar zo kun je ook op een slimme manier reclame maken. Een andere manier van waardering tonen: complimenten geven. Het is volledig gratis en je zal merken dat het zeer wordt gewaardeerd. Geef bijvoorbeeld een compliment wanneer de opdrachtgever altijd tijdig de facturen betaalt of wanneer de opdrachten zeer duidelijk zijn. En zo zijn er nog veel meer manieren waarop je kan laten zien dat je een opdrachtgever waardeert.

Vertrouwen

Een ander belangrijk kernprincipe waar je je aan moet houden voor een goede relatie: vertrouwen opbouwen en dit ook behouden. Dit begint logischerwijs met je afspraken nakomen. Dus bepaalde zaken tijdig leveren, verantwoordelijkheid nemen, kwaliteit aanbieden en ga zo maar verder. Maar vertrouwen opbouwen is vrij gemakkelijk wanneer alles goed gaat, maar juist bij problemen wordt het meer een uitdaging.

Gaan er duimen omhoog bij jouw opdrachtgevers? (Bron: Pixabay.com)

Wanneer je bepaalde diensten door overmacht bijvoorbeeld niet kan leveren. Dan is het belangrijk dat je op een goede manier weet te communiceren. Transparant zijn, aangeven wat er aan de hand is en altijd met de beste oplossingen komen.

Passie

En dan nog een ander zeer belangrijk kernprincipe: passie tonen! Passie bevat verschillende kenmerken. Allereerst behelst het authentiek enthousiasme. Dat je bijvoorbeeld oprecht blij wordt om een bepaalde dienst te verlenen. De term passie is afkomstig van de Latijnse term passio en dit betekent vrij vertaald naar hartstocht. Passie komt dus echt uit je hart en meestal is deze emotie dan ook goed aan je te zien.

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer





Deel dit bericht:

Gerelateerd - Meer >>