vrijdag 3 oktober 2025

Rijtijdenwet zorgt voor problemen bij beroepschauffeurs *


De Rijtijdenwet is bedoeld om chauffeurs van bussen, touringcars en vrachtwagens te behoeden voor te veel uren achter het stuur, met uiteraard een verhoogde kans op ongelukken als gevolg van oververmoeidheid.

Daarom moet een chauffeur van een bus of vrachtwagen om de paar uur een verplichte rustpauze in acht nemen. Ook moet hij elke 24 uur een voorgeschreven aantal uren rusten om te slapen. Maar dit leidt soms wel tot ongewenste situaties.

De tachograaf houdt alles bij

In elke vrachtwagen, touringcar of bus zit een digitale tachograaf. Die hout tot op de minuut bij wanneer de wagen rijdt en hoe hard hij rijdt. Aan de hand van de gegevens uit de tachograaf kan worden gecontroleerd of een chauffeur zich aan de Rijtijdenwet houdt. Maar dit kan wel voor problemen zorgen. Zo kan een chauffeur een verplichte rustpauze moeten houden terwijl hij nog geen parkeerplaats langs de snelweg heeft kunnen bereiken. Doorrijden is strafbaar, maar dat geldt ook voor stilstaan op de vluchtstrook. De chauffeur moet dus vooraf goed inschatten wanneer de verplichte rustpauze moet worden gehouden. Maar beland je als beroepschauffeur in een file of is er een omleiding dan kun je buiten je schuld in de problemen komen. Het is dan zaak om zo snel mogelijk een veilige plek te zoeken waar de rusttijd kan worden overbrugd. Daarom zie je op parkeerplaatsen langs snelwegen vaak hele rijen vrachtwagens stil staan.

Druk van werkgevers

Zet de teller en jezelf regelmatig even op pauze… (Bron: Unsplash.com)

Vooral buitenlandse chauffeurs worden vaak door hun werkgever onder druk gezet om toch langer door te rijden dan is toegestaan. De werkgever neemt de boete voor zijn rekening als die wordt gegeven. Natuurlijk kan de politie onmogelijk alle vrachtwagens controleren dus je kunt er in principe best vaak mee wegkomen als je het aantal uren achter het stuur overschrijdt. Maar het gevolg kan wel zijn dat de chauffeur door vermoeidheid niet goed oplet en een ongeval veroorzaakt. Ongevallen met vrachtwagens of bussen zijn vaak zeer heftig, zeker als er personenauto’s bij betrokken zijn. Die hebben tegen een vrachtwagen vaak geen schijn van kans.

Werkgevers moeten verantwoordelijkheid nemen

De politie wijst er regelmatig op dat met name werkgevers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en geen onredelijke eisen moeten stellen aan hun chauffeurs. De tachograaf, vaak geleverd door Tachobyte, is er tenslotte niet voor niets. Als na een aanrijding blijkt dat de chauffeur de regels heeft overtreden dan werkt dit in vrijwel alle gevallen strafverzwarend bij de rechter. Bij een ongeval met persoonlijk letsel volgt vrijwel altijd een rechtszaak, zeker als er sprake is van een dodelijk slachtoffer of bij ernstig letsel. Als kan worden aangetoond dat de werkgever debet is aan het overtreden van de Rijtijdenwet dan kan ook deze strafrechtelijk worden vervolgd. In de meeste Europese landen, zeker binnen de EU, worden dezelfde regels gehanteerd als in Nederland. Dit geldt ook voor het aanhouden van een maximumsnelheid. Alles is erop gericht om ongelukken met vrachtwagens en touringcars zo veel mogelijk te voorkomen.

 

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer





Deel dit bericht:

Gerelateerd - Meer >>