De arbeidsmarkt in Nederland is al jaren krap. Voor de toekomst ziet het er niet veel beter uit. Er is grote vraag maar vakbekwaam personeel in tal van sectoren.
Er zijn ook banen die minder gevraagd worden omdat dit werk door computers en robots wordt overgenomen. Jongeren die op het punt staan een studie of beroepsopleiding te gaan volgen, wordt daarom aangeraden om goed na te denken over hun keuze om de kans op een baan zo groot mogelijk te maken.
De juiste kandidaat voor een vacature
Als je als werkgever een vacature plaatst dan denk je natuurlijk goed na over de functievoorwaarden. Eisen ten aanzien van opleiding en ervaring zijn belangrijk, maar het is minstens zo belangrijk dat de kandidaat de juiste karaktereigenschappen heeft. Leidinggevende vaardigheden bijvoorbeeld, of klantvriendelijkheid. Maar bedenk dat je sommige vaardigheden ook later kunt leren door een training te volgen. Als je een medewerker de mogelijkheid biedt om aanvullende cursussen te volgen, maak je daarmee de baan een stuk aantrekkelijker. Als iemand die bij jouw bedrijf in dienst treedt in de wetenschap dat er mogelijkheden zijn om een beter betaalde baan te krijgen binnen het bedrijf dan is de kans groter dat iemand langer in dienst wil blijven. Bied je die optie niet, dan loop je het risico dat een goede medewerker zijn carrière elders voortzet.
Trainingen voor werkenden

Bij BTR Trainingen kun je je personeel allerlei trainingen laten volgen. Van omgaan met agressie tot goed communiceren en trainingen voor leidinggevenden. Met deze trainingen kan een medewerker zijn werk beter doen. Zo kan een training omgaan met agressies ervoor zorgen dat een medewerker ervoor zorgt dat een situatie met een boze klant niet escaleert. Bij bedrijven en organisaties die werken met kwetsbare groepen kan agressie een rol spelen. Denk aan een sociale dienst bij een gemeente, waar mensen een beroep op doen die vaak aan de onderkant van de samenleving balanceren. Maar ook in de psychiatrie komt agressie voor en zelfs in de praktijk van een dierenarts of op een basisschool.
Wat heb je nodig voor je bedrijf?
Voordat je een medewerker aanmeldt voor een strategisch beïnvloeden training is het natuurlijk wel belangrijk om te inventariseren wat het bedrijf nodig heeft, nu en in de nabije toekomst. Het heeft geen zin om iemand klaar te stomen voor een leidinggevende positie binnen het bedrijf als die er niet binnen een aantal jaren is. Dan is de kans groot dat zo iemand inderdaad elders solliciteert en vertrekt. Daarom worden er sinds jaren zogenaamde POP-gesprekken gevoerd met personeelsleden. POP staat voor Persoonlijk Opleiding Plan. In dit gesprek wordt met de medewerker besproken wat zijn of haar wensen voor de toekomst zijn en wat het bedrijf graag zou willen. Natuurlijk kan niet iedereen teamchef worden maar ook niet iedereen koestert die ambitie. Er zijn ook mensen die volmaakt tevreden zijn met de baan die ze nu hebben.
* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer