uitgelicht

Gemeente Oisterwijk laat bij evenementen bewust formele klachtenlijn achterwege


Gemeente Oisterwijk informeert haar inwoners kort voorafgaande aan grotere evenementen. Daarbij kiest de gemeente er bewust voor de formele klachtenlijn van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) in een deel van haar berichtgeving achterwege te laten. De OMWB is door de gemeente aangesteld om klachten te registreren en metingen te verrichten. Deze metingen en registraties worden gebruikt voor eventuele handhaving, evaluatie en toekomstige vergunningverlening.

Onvolledig

In tegenstelling tot hun eerdere eigen verklaring dat ze inwoners goed informeren, blijkt uit afgelopen jaren en ook recente  berichtgeving feitelijk dat de informatie die de gemeente geeft structureel onvolledig is. Burgemeester Hans Janssen is onder andere verantwoordelijk voor Openbare Orde, Handhaving, Evenementen en Communicatie. Zijn woordvoerder stelt in eerste instantie over de OMWB: ‘Meldingen over geluidsoverlast kunnen worden gedaan via het genoemde telefoonnummer of via internet… … Wij informeren inwoners over de manier waarop ze een klacht kunnen indienen.’ Afgelopen jaren bleek echter regelmatig dat de gemeente wel het telefoonnummer van de evenementenorganisaties publiceert, maar inwoners niet informeert over de onafhankelijke gemeentelijke OMWB. Hierover stelt de woordvoerder van de gemeente achteraf dat dit een bewuste afweging is: ‘We kijken naar het doel van communicatie en hoe we inwoners zo snel mogelijk kunnen helpen.’

Bewust

Burgemeester Hans Janssen (Foto: Masja Vlaminckx).

Vreemd is dat berichten op bijvoorbeeld Facebook en Twitter deze specifieke informatie niet bevatten, maar berichten over hetzelfde onderwerp op de website van de gemeente wel voorzien zijn van die informatie (zie onder het verschil). De woordvoerder is zich daarvan bewust, en stelt dat dit bewuste afwegingen zijn. Waarom dat verschil er is, daar geeft de woordvoerder ondanks herhaaldelijk verzoek geen uitleg over; de woordvoerder weigert nadere uitleg. Inwoners die de berichtgeving op Facebook lezen, missen daardoor cruciale informatie, met mogelijk daardoor onjuiste registratie.

Positief

Het is positief dat de gemeente en lokale media de direct benaderbare nummers van evenementenorganisaties vermelden. Inwoners kunnen dan in eerste instantie daar hun meldingen doen; de organisatie kan daarop handelen; kijken of je er samen uit komt is uiteraard een pré. Precies dat is ook de reden waarom de diverse grotere evenementenorganisaties daartoe een speciaal nummer beschikbaar stellen. Deze telefoonlijnen zijn daarnaast ook nuttig voor informatie, tips, of andere kleinere verzoeken.

Nadelig

De melding bij de OMWB kent een ander doel; meldingen worden hier door onafhankelijke deskundigen getoetst, vastgelegd, en aan de gemeente overgedragen. Deze registraties worden gebruikt voor toekomstig beleid, vergunningen en eventueel handhaving. Het vreemde is dat de OMWB namens de gemeente handelt, maar de gemeente hen niet consistent vermeld in alle berichtgeving. Het bewust achterwegen laten van die informatie kan ervoor zorgen dat inwoners hiervan niet op de hoogte zijn, en daarmee de formele klachtenregistratie onvolledig is. Dat zou niet alleen nadelig kunnen zijn voor de melder, maar ook voor de evenementenorganisatie. Immers daar waar eventueel bezwaren komen op toekomstige evenementenvergunningen, kan met een onafhankelijke meting en registratie ook aangetoond worden dat een organisatie zich in voorgaande jaren keurig aan de afspraken heeft gehouden.

Vreemd, maar het blijft inhoudelijk onbeantwoord waarom er structureel verschil is tussen berichtgeving op de gemeentelijke Facebookpagina en gemeentelijke website …

Op de gemeentelijke website worden de evenementenorganisatie alsmede de OMWB vermeld.

 

Op de gemeentelijke Facebookpagina en Twitterpagina ontbreekt de informatie over de OMWB. Ook geen ‘lees meer’ weblink naar de gemeentelijke website.