ondernemers

Oppassen bij nieuwe Monseigneur Zwijsenstraat Haaren


Uitstekende betonblokken en afwisselend wel en dan weer geen bermverharding; het oogt super, maar bij uitwijken is het goed opletten!

Enkele weken was de Monseigneur Zwijsenstraat in Haaren afgesloten. Het wegdek werd voorzien van een mooi strakke asfaltdeken; de bermen werden tegelijk aangepakt. Bij het uitwijken voor vrachtwagens of landbouwvoertuigen is het op deze nieuwe weg echter oppassen.

Overdag is het goed te zien; betonblokken in het verlengde van de uitwijkstroken (Foto: Joris van der Pijll).

Voor zo veilig mogelijk uit te voeren uitwijkmanoeuvres worden in bermen verhardingen aangebracht. U herkent ze aan de bobbelige zogenaamde grasbetonblokken langs de weg; verharding die zowel zichtbaar als hoorbaar afwijkt van in dit geval het asfalt. Deze uitwijkstroken zorgen ervoor dat u niet met de wielen van de auto in een greppel of zachte berm komt, achter de rand van het asfalt blijft hangen, en ook duidelijk merkt dat u naast het asfalt rijdt. Deze aanpak is geen overbodige luxe; uitwijken in bermen zorgt voor ongevallen; bermveiligheid kan dit helpen voorkomen.

Verwarring
Op de nieuw aangelegde Monseigneur Zwijsenstraat in Haaren zijn delen wel, en delen niet voorzien van dergelijke stroken. De afstand tussen asfalt en bomen is ook niet overal gelijk. Met name in de schemer, donker en mist kan dit verwarrend zijn. De vergissing kan ontstaan, dat een automobilist verwacht verder uit te kunnen wijken dan de rand van het asfalt, maar dat op dat moment net niet het geval is. ‘De bermen langs de Monseigneur Zwijnsenstraat zijn vaak in slechte staat, daarom hebben we nu grasbeton aangebracht. De stroken liggen op de plaatsen waar het technisch mogelijk is in verband met de bomen,’ aldus een woordvoerder van de gemeente.

Gemeente Oisterwijk overweegt nog of er een extra waarschuwing moet komen. Die waarschuwing is er momenteel nog niet.

Betonblokken
Daar waar automobilisten de uitwijkstroken zien, en daar gebruik van moeten maken vanwege naderend verkeer, liggen op enkele plekken in het verlengde van die grasbetonstroken potentieel gevaarlijke betonblokken ‘op’ de weg. Het zijn zogenaamde schrikblokken die gebruikt worden om te voorkomen dat verkeer in bochten bij kruispunten de berm kapot rijdt; verkeer wordt gedwongen de bocht ruim te nemen. Ze liggen echter in het verlengde van de grasbeton-uitwijkstroken. Vanwege de vergelijkbare kleur (betongrijs) zijn ook die niet altijd goed zichtbaar. Automobilisten die uitwijken over de grasbetonstroken kunnen verrast worden door deze plots uitstekende schrikblokken. Ze zouden dan ofwel van schrik kunnen terugsturen, of er tegenaan kunnen rijden. Volgens de gemeente zijn ‘de stroken grasbeton niet bedoeld als rijbaan, maar als bescherming van de berm. Daarom gaan de blokken ook over in de bochtbescherming.’

Kort na onze vragen heeft de gemeente besloten de betonblokken wit te schilderen. Tot dat moment was er geen waarschuwing of afzetting.

Update

VVN Oisterwijk noemt wegaanleg vreemd