donderdag 20 november 2025

Nieuwbouw AZC Oisterwijk start in januari


Het COA heeft onderstaande informatie beschikbaar gesteld om inwoners te informeren over de sloop en nieuwbouw van het asielzoekerscentrum in Oisterwijk.

 

Voorbereiding nieuwbouw AZC in Oisterwijk

Binnenkort wordt gestart met de bouw van de 1e fase van het AZC. In de voorbereiding van die start worden werkzaamheden verricht om het bouwterrein in gereedheid te brengen. Graag informeren we u over de werkzaamheden voor deze 1e fase die naar verwachting tot en met mei 2026 zal duren.

De gebouwen op het AZC zijn aan vervanging toe (Foto: Joris van der Pijll).

Zoals bekend ligt het AZC in een bijzondere bosrijke omgeving. En die kwaliteit willen we ook voor de  toekomst graag behouden. Maar de nieuwbouw is ook een goed moment om de status van het bestaande groen kritisch onder de loep te nemen; en dat is het afgelopen jaar gebeurt. In het voortraject hebben we alle betrokken partijen geïnformeerd over onze plannen. Op hoofdlijnen betekent dit dat we in principe al het inheemse groen laten staan, dunnen waar het nodig is en gebiedsvreemde soorten, zoals coniferen en laurierkers bijvoorbeeld, zoveel mogelijk zullen verwijderen; maar dan wel stap voor stap. Vitaal slechte en of dode bomen worden ook nu al verwijderd maar we laten zoveel mogelijk staan om de natuurlijke habitat van het gebied zoveel mogelijk te behouden.

Uiteraard houden we ons aan het beleid en de regels zoals die door de gemeente Oisterwijk zijn vastgesteld. De buitenranden van het terrein, de zg. bosstroken laten wij intact. Voor bomen met een stamdiameter meer dan 40 cm vragen wij een kapvergunning aan. Maar dat lijkt nu niet aan de orde te zijn. In een later stadium wordt bekeken wat bosbouwkundig nog noodzakelijk is.

Wat gaan we doen;

In de eerste fase worden het nieuwe kantoor, het magazijn en drie wooncomplexen gebouwd. Het magazijn wordt vlak bij de calamiteiten in- & uitgang aan de Posthoornseweg gebouw. Daar halen we alleen een aantal oude en uitgegroeide coniferen weg. Er is hier voldoende bouwruimte om het gebouw in korte termijn te realiseren.

Om in de 1e fase het nieuwe kantoorgebouw te kunnen realiseren, en in de opvolgende fase het activiteitengebouw, wordt er vanaf de Scheibaan een tijdelijke doorgang aangelegd. Deze komt tegen over de parkeerplaats van het rugbyveld te liggen. De toegang vanaf deze kant is nodig om de prefab bouwelementen aan te voeren voor het nieuwe kantoorgebouw. Aanvoer van deze grote elementen over het terrein zelf is ongewenst omdat er monumentale oude eiken staan. In ons bomenprotocol hebben we bepaald dat passage onder en tussen deze bomen door voor zwaar vervoer ongewenst is. De tijdelijke toegang vanaf de Scheibaan is ruimtelijk nu al aanwezig. Daar worden alleen een fietsenstalling weggehaald en lage beplanting om een tijdelijke inrit te kunnen realiseren. De bestaande bomen worden beschermd.

Bouwketen

Het zogenaamde ketenpark wordt tegen de huidige parkeerplaats gerealiseerd, vlak bij de Scheibaan. In de groenstrook is hier voldoende open ruimte om een aantal bouwketen te plaatsen. Dat betekent dat de omliggende bomen worden beschermd en ook hier dat de lage beplanting wordt weggehaald. De bouwvakkers gaan vanaf hier het terrein op. De tijdelijke aansluiting tussen Scheibaan en de parkeerplaats wordt alleen voor bouwverkeer gebruikt. Tijdens de bouw blijven de bewoners van het AZC gebruik maken van de toegang via de Kievitsblekweg. Maar omdat de huidige weg achter de slagboom voor bouwverkeer gebruikt wordt zal er een tijdelijke bewonersingang naast de portier gemaakt worden. Ook hier is de ruimte al aanwezig. De fietsenstalling zal worden weggehaald en er wordt een aansluiting gemaakt op de bestaande weg achter het huidige portiers gebouw. Ook hier worden de bestaande grote bomen beschermd; er moet alleen lage beplanting worden weggehaald.

Beschermende maatregelen

Voor bouwwerkzaamheden in een groen omgeving worden standaard de richtlijnen van de zg. bomenposter gehanteerd. Daarin is onder andere bepaald dat boomstammen worden beschermd, graven onder de kroon van de boom vermeden moet worden net als rijden met zwaar verkeer over de boomwortels. Is er toch sprake van (licht) verkeer dan moeten druk verdelende platen worden aangepast zodat de wortels geen extra druk ervaren. Deze bomenposter met het door ons zelf opgestelde groen protocol vormen de randvoorwaarden voor de nieuwbouw van het AZC.

 

 

 





Deel dit bericht:

Gerelateerd - Meer >>