Kort samengevat: een gedrocht. Hieronder een verslag van een gebruikerservaring.

Bij de Oisterwijkse Milieustraat is sinds kort een weegbrug in gebruik, en zijn van één route twee gemaakt; eentje voor gratis afval (papier, plastic, ijzer, groen e.d.), en een route voor afval waarvoor kosten worden berekend. De aanpassing is een soort van gewrongen ingevoegd op de oude plek, waarvan al vele jaren bekend staat dat die te krap is, en aan vervanging toe is.
Om te beginnen ontstaan er bij de entree lange rijen, vanwege dat beide routes via dezelfde ingang moeten. Het veroorzaakt onnodig wachten. Daarbij vormt de tegenwoordig verplichte aanmelding met opgave van postcode en huisnummer op een portaal voor extra vertraging. Niet iedereen blijkt daar vlotjes mee overweg te kunnen. En de derde opvallende reden is, dat inwoners die afval hebben voor beide routes, het cirkeltje tweemaal moeten afleggen, en dus ook tweemaal in de rij komen te staan, hetgeen de rij wachtenden alleen maar langer maakt. In Haaren gaat dit alles veel soepeler. Daar zijn de beide routes geschieden van elkaar aangelegd, en is bij de route voor gratis afval geen aanmelding nodig. Aan de betaalde kant is er een medewerker die dit voor de bezoeker invoert.
Na het betreden van de milieustraat, volgt aan de gratis kant het inwerpen van afval in de containers een uitdaging. Eerder waren hier al klachten over vanwege gevaarlijke situaties, en deze keer ervaart een inwoner ook dat de trapjes glad zijn, en het inwerpen haast onmogelijk omdat container aan de kant van het trapje overvol. Een zware doos boven je hoofd in de container werpen die al vol is, blijkt een hele opgave. Ook dat gaat in Haaren veel gemakkelijker, omdat daar de containers voor gratis afval naast een verhoogde straat staan.

Het verlaten van het terrein is een flinke opgave. Ook hier moet opnieuw een postcode en huisnummer ingevoerd worden. Automobilisten die echter voorzichtig enige afstand houden tot deze afmeldzuil om een aanrijding te voorkomen, of mogelijk lichamelijk minder flexibel zijn, kunnen niet bij het paneel komen. Bij het openen van het portier, om alsnog de benodigde informatie in te toetsen, komt de deur van de auto tegen een ijzeren balk, met schade tot gevolg.
En dan nog de kosten. Bij afval waar een vergoeding voor wordt gerekend, zijn de kosten enorm gestegen. Tot wel 20 maal meer, zo hebben we recent uitgerekend. U bent gewaarschuwd; de gemeente heeft dat vooraf niet gedaan.
Tot slot zo kregen we door vanuit deze gebruikerservaring, zijn de medewerkers vriendelijk, maar blijkbaar ook niet erg tevreden over de aanpassingen. Volgens hen worden hun opmerkingen daarover niet gehoord …
We zijn erg benieuwd naar uw ervaringen met de Oisterwijkse milieustraat. Uw reactie is welkom op onze socials!
Lees hier meer berichten over de milieustraten in onze gemeente.









