Een deel van de inwoners in onze gemeente wil geen weekblad in de bus, en geeft dat aan met een Nee-Nee sticker. Een ander deel wil het lokale weekblad juist wel ontvangen, maar grijpt regelmatig mis. Daarmee missen deze inwoners ook het gemeentenieuws.
Na een flink aantal klachten die door inwoners werden gericht aan onze redactie, hebben we begin van dit jaar de bezorging van het weekblad onder de loep genomen, gericht op het door de gemeenteraad uitgesproken belang van de verspreiding van het gemeentenieuws aan inwoners die daarop rekenen. Voor het publiceren van het gemeentenieuws en de ‘huis-aan-huisbezorging in de gehele gemeente’ betaalt Gemeente Oisterwijk een vergoeding aan de uitgeverij van weekblad De Nieuwsklok. Die vergoeding zou – naar verluidt – tussen de 75.000 en 100.000 euro per jaar bedragen. De gemeenteraad van Oisterwijk heeft eerder besloten dat het van algemeen belang is dat inwoners (als ze dat willen) het gemeentenieuws op papier in de bus krijgen. Er is wettelijk geen verplichting het gemeentenieuws op papier huis-aan-huis te verspreiden. Ondanks dat wil de gemeenteraad met name voor ouderen en mensen die geen of niet goed toegang hebben tot internet deze van vroeger uit gebruikelijke voorziening in stand gehouden.
Overstap
Na dit eerste bericht bleek in het voorjaar geen verbetering, en kwam de uitgeverij tot de conclusie dat het voor hun doel beter zou zijn over te stappen naar een andere bezorgdienst. De uitgeverij heeft zelf geen bezorgers in dienst, maar besteedt dit werk uit aan een onderaannemer. Volgens de uitgever richt het eerdere Spotta zich meer op weekendverspreiding, en is de nieuwe bezorgdienst All-inn meer gericht op midweekse bezorging. ‘Voor ons was het belangrijk om een partner te vinden met een sterke focus op de dagen waarop onze titels verschijnen,’ aldus de uitgeverij. Die overstap volgde per 1 juni, met het doel daarna de bezorging te verbeteren. Het plan was dat de bestaande bezorgers werden overgenomen en zoveel mogelijk hun wijk zouden behouden. Voor wijken waar nog geen bezorgers voor waren, werden nieuwe bezorgers gevraagd. Eind juni moest de uitgever erkennen dat de bezorging ‘de afgelopen periode niet overal vlekkeloos is verlopen’, en gaf deze aan dat het zou komen door de overgangsperiode en ook dat het ieder jaar in de zomermaanden ‘extra spannend’ is.
Nabezorging

Bij gebrek aan bezorgers, zou het zo moeten zijn dat de bezorgdienst bijvoorbeeld via een uitzendbureau mensen inhuurt. Of dat gebeurt is niet bekend, maar duidelijk is dat wekelijks meerdere adressen gemist worden. In de voorwaarden van de nieuwe bezorgorganisatie staat vermeld dat, indien inwoners hun weekblad missen, de bezorger deze alsnog moet gaan afgeven. Dat blijkt in de praktijk echter niet te gebeuren. De uitgeverij verwijst bij bezorgklachten naar afhaalpunten en de digitale editie. Dat is echter niet het oorspronkelijke doel van de opdracht van de gemeente.
Reacties
Uit de verzamelde bezorgklachten van inwoners en de meest recente cijfers – door de gemeente aan onze redactie beschikbaar gesteld – blijkt dat de bezorging nog niet op orde is. Daarbij valt op dat het inwoners vooral stoort, dat na hun melding de klacht niet (altijd/ afdoende) wordt opgelost. Wekelijks zijn er in die reacties opmerkingen te lezen, van inwoners die meerdere weken tot maanden geen weekblad ontvangen, en dat al vaker hebben doorgegeven. Diezelfde signalen komen ook op social media voorbij; zowel begin dit jaar als meer recent. Daaruit blijkt dat er geen sprake is van een incidenteel gebrek.
Volgens de gemeente erkent de uitgeverij de verminderde bezorgkwaliteit en is deze zich goed bewust van de situatie. Deze zou volgens de uitgeverij tijdelijk zijn en komen door de overgangsperiode, omdat niet alle bezorgers zijn meegegaan in de overstap. Er zijn volgens de gemeente extra afhaalpunten gerealiseerd, en er worden momenteel nieuwe bezorgers geworven en ingewerkt, met als doel de bezorging structureel op een hoger niveau te brengen.
Voor inwoners die hun weekblad missen blijft het nuttig hier het gebrek te melden.
Wie het weekblad liever online leest, kan ook terecht op onze website (klik).