vrijdag 4 juli 2025

Gemeente en overheden nemen maatregelen voor een veiligere N65


Het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Oisterwijk nemen verschillende maatregelen om de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de N65 op korte termijn te verbeteren.

Deze week zijn de partijen het eens geworden over de realisatie van een aantal zogeheten kortetermijnmaatregelen (KTM). Na de zomervakantie hakt de stuurgroep een knoop door over de verdeling van de kosten voor deze maatregelen. Alle betrokken partijen blijven daarnaast toewerken naar het VKA+ voor de N65.
Zowel het Rijk als de provincie als beide gemeenten vinden dat er nu echt wat moet gebeuren aan de N65. Om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, kiezen de overheden nu voor de herinrichting van de kruising Boslaan/Vijverboslaan. Daarnaast komen er snelheidsmeters langs de N65 te staan om gebruikers erop te attenderen hoe hard ze rijden.

Op de N65 gaat het regelmatig mis (Foto ter illustratie: Toby de Kort).

Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om een aantal zogeheten ‘koude aansluitingen’ af te sluiten. Dit zijn straten en inritten van woningen die rechtstreeks aansluiten op de N65. Deze afsluitingen worden verder onderzocht, al dan niet in samenhang met het plaatsen van een vangrail en een geluidsscherm. Bovendien willen de overheden onderzoeken of het mogelijk is om twee fietstunnels aan te leggen: één tussen Helvoirt en Haaren en één in de buurt van de De Bréautélaan in Vught.

Afwachten geen optie
“Het is fijn dat we vandaag een paar concrete maatregelen kunnen aankondigen die de leefbaarheid en de veiligheid rondom de N65 gaan verbeteren”, zegt de Vughtse wethouder Mark du Maine. “Voor een aantal van die maatregelen geldt dat ze wellicht weer verwijderd moeten worden als het stikstofvraagstuk is opgelost en het VKA+ kan worden uitgevoerd. Maar zeker met het oog op de toenemende verkeersdrukte, vinden wij afwachten geen optie.”

Eind 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de kortetermijnmaatregelen voor de N65. Het doel van het onderzoek was om te kijken met welke maatregelen de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de N65 op korte termijn kan verbeteren en om te onderzoeken wat de wensen en voorkeuren vanuit de maatschappij zijn. Meer dan 1.750 omwonenden en weggebruikers leverden een bijdrage. Met behulp van de uitkomsten van dit onderzoek zijn bovenstaande voorgestelde maatregelen geadviseerd aan de stuurgroep.

Geen 50 kilometer per uur
De afgelopen periode is onderzocht of de N65 binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur kan krijgen. Deze maatregel valt af omdat dit een te groot negatief effect heeft op het verkeer in de kern van Vught. Het verkeer op de aansluitende wegen staat dan langer stil bij de verkeerslichten waardoor de wegen vollopen en er meer uitlaatgassen vrijkomen. Wel zal onderzocht worden of een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur over het gehele traject tussen Berkel-Enschot en Vught kan bijdragen aan de verkeersveiligheid.






Deel dit bericht:

Gerelateerd - Meer >>