ondernemers

Nieuw bestemmingsplan kartonnagefabriek Oisterwijk


Binnenkort beslist de gemeenteraad over het al of niet aanpassen van het bestemmingsplan voor locatie Baerdijk/ Rodebrugstraat, beter bekend als de voormalige kartonnagefabriek. Een meerdere decennia lang omstreden bouwlocatie, waar diverse elkaar opvolgende eigenaren en omwonenden het niet eens konden worden over de mogelijkheden.

Het nieuwe plan voor de voormalige kartonnagefabriek (rechter helft) en voormalig woonhuis met tuin (linkerhelft). (Bron: Gemeente Oisterwijk)

De locatie is uitgebreid met de tuin van een oud woonhuis dat in het verlengde ligt van de vroegere fabriek. Ook is het plan in hoogte uitgebreid; dit tegen de eerdere afspraken in, die jaren terug gemaakt zijn om juist die bouwhoogte te beperken. Die hoogte is volgens het college (burgemeester en wethouders) nodig om een extra woonlaag toe te voegen. Met die extra woonlaag zou het voor de eigenaar financieel interessant worden het project uit te voeren. Meer woningen op dezelfde grond, levert immers ook meer inkomsten op.

Oude panden moeten plaats maken voor nieuw.

Het project heeft meerdere malen een ontwikkel-, vergunning- en raadproces doorlopen. Het bleef eerder hangen op veranderingen in plannen en omwonenden die het daar niet mee eens waren. Een eerder plannen waar zowel eigenaar als omwonenden als raad zich in konden vinden, werd niet uitgevoerd. Nu lijkt er alsnog beweging te komen. Het college geeft aan voldoende rekening te hebben gehouden met alle ingediende wensen (zienswijzen) echter merkt deze ook op dat nog niet bekend is of de betreffende inzenders tevreden zijn met alle aanpassingen.

Onvoldoende sociaal

Zowel voor de toevoeging van de 29 woningen als het ruimtelijk beeld dat reeds vele jaren het straatbeeld ontsiert, is het goed dat er tot een overeenstemming komt, en er met de bouw begonnen kan worden. Cruciaal daarbij is de vraag of  de gemeenteraad, en daaropvolgend de omwonenden kunnen instemmen met de nu voorgestelde afwijkingen op de eerder vastgestelde kaders. Zo wordt niet voldaan aan de stelling dat 35% van nieuwe woningen in de sociale prijsklasse moet passen en wordt de bouwhoogte verhoogd tot 9,5 mtr in plaats van op enkele delen 9 en andere 8 meter hoogte.

Ook wordt niet voldaan aan de parkeernorm. Om de parkeerbehoefte te minderen, wil men voorzien in parkeerplaatsen voor deelauto’s; echter is niet gezegd dat de toekomstige bewoners – die door dit bouwplan in aantal toenemen – daar gebruik van gaan maken. Omdat in de toekomst het tegenovergelegen parkeerterrein van het voormalige zwembad weg zal vallen, is parkeren in deze omgeving zeer beperkt.

28 maart wordt het plan besproken tijdens het Raadsplein; 11 april staat het op de agenda van de raadsvergadering.

Klik hier en lees het volledige plan