ondernemers

Oisterwijker in zonneauto mist wereldtitel


Op dag 4 van de Bridgestone World Solar Challenge zagen Oisterwijker Jort en zijn Brabantse teamgenoten Tim en Pepijn van het Brunel Solar Team de concurrenten opnieuw verder uit het zicht verdwijnen. Een lekke band kostte de studenten kostbare minuten en het leek er zelfs even op dat ook de derde plek in het wereldkampioenschap hierdoor niet meer haalbaar was. Echter wisten de Brabanders met hun teamgenoten de gevolgen beperkt te houden en is het hen gelukt hun podiumplek vandaag te behouden.

Zonneauto Nuna 12 tijdens de kwalificatie op het Hidden Valley circuit (Foto: Jorrit Lousberg).

Tim, Jort en Pepijn startten de dag met een bijna onoverbrugbare afstand tot de koplopers in de strijd om de wereldtitel. ‘s Ochtends konden de Delftenaren slechts lijdzaam toezien hoe deze achterstand alleen maar groter werd. Zo groot, dat het team zich nu voornamelijk moet focussen op het behouden van de derde plek, een pijnlijke realisatie. Teamleider Lennart Hessels: “Het doet pijn om te beseffen dat we eigenlijk alleen maar machteloos kunnen toekijken, Nuna 12 kan gewoon niet harder. We moeten dan ook eerlijk tegen onszelf zijn en toegeven dat de Belgen en Twentenaren gewoon een betere auto hebben gebouwd.”

Wind
De route bracht Tim en zijn teamgenoten vandaag door uitgestrekte vlaktes met weinig begroeiing. De wind kan hier snelheden tot wel 40 kilometer per uur bereiken en erg onvoorspelbaar zijn. Dit beïnvloedt de maximumsnelheid die veilig kan worden behaald. “Nuna 12 is dermate licht dat je zelfs de kleinste luchtstroming voelt, wat betekent dat je nauwkeurig moet corrigeren. Zeker wanneer er een road train, een Australische vrachtwagen van soms wel 50 meter, voorbij rijdt. We slaagden er gelukkig in om Nuna stabiel te houden, maar we moesten onze snelheid wel aanzienlijk aanpassen”, aldus Tim van Baast.

Bandenwissel
Net na de middag kreeg het team de volgende tegenslag: een lekke band. Een bandenwissel kost veel tijd bij zonneauto’s. De wielen zijn zorgvuldig weggewerkt om het effect van wind te minimaliseren. Hierdoor moet een deel van de auto gedemonteerd worden tijdens een bandenwisseling. Het was de eerste keer dat het technische team van Nuna 12 onderweg in actie moest komen. De bandenwissel verliep soepel, maar door de verloren minuten kwam de nummer 4 in de challenge, Michigan, even dichterbij.

Einde in zicht
Met nog 389 kilometer te gaan begint het einde van de Solar Challenge in zicht te komen voor de Delftenaren. De huidige wereldkampioenen uit België hebben nu een voorsprong van 184 km. Het team uit Twente ligt nog altijd op de tweede plek.