Care Inn

Bibliotheken maken patiëntenportaal MijnETZ toegankelijk voor iedereen


Iedereen heeft weleens zorg nodig. Maar wat als je niet zo handig bent met de computer of je telefoon? Dan is de kans steeds groter dat je informatie mist. Want ook de zorg digitaliseert snel. Daarom sloegen de Bibliotheek Midden-Brabant en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) de handen ineen voor een samenwerking. Via DigiPunten in het ziekenhuis en het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek helpen ziekenhuis- en biebmedewerkers mensen bij vragen over het patiëntportaal MijnETZ. Mevrouw Huijben bezocht het DigiPunt: “Het is voor mij een grote opluchting dat ik nu weet hoe het zit. Nu kan ik voortaan zelf in MijnETZ.” 

Bibliotheek helpt bij de toegang tot Mijn ETZ’.

Zelf uitslagen inzien, je dossier raadplegen, vragenlijsten invullen, afspraken maken of chatten met een zorgverlener. Voor patiënten van het ETZ is gebruik van MijnETZ niet verplicht, maar wel ontzettend handig. Aldus Rudsel Kerindongo, informatiemedewerker bij de Bibliotheek Midden-Brabant. “MijnETZ geeft overzicht van alles bij elkaar: de zorg die je gehad hebt, en wat nog komen gaat. Het stelt mensen in staat om grip te houden op hun soms toch al zo spannende traject in het ziekenhuis.” Dat merkt ook mevrouw Van Dijk, die samen met haar broer het Digipunt bezocht. Vanwege zijn mentale beperking is deze mevrouw bewindvoerder voor haar broer. “Ik woon in Roermond. Gisteren zijn we bij de specialist in Tilburg geweest. Vandaag kan ik achter de laptop op mijn gemak het verslag nog eens teruglezen.”

Digitaal toegankelijk voor iedere patiënt

Het programma Digitale Transformatie is in het ETZ in volle gang. En dat heeft impact voor de regio Midden-Brabant. Want met drie locaties (twee in Tilburg en één in Waalwijk) vervult dit ziekenhuis een belangrijke rol in de levens van veel inwoners hier. “We onderzoeken hoe we onze zorg kunnen digitaliseren én daarin de patiënt mee kunnen nemen”, stelt Bente van Hattem, adviseur ETZ digitaal. “De Bibliotheek staat midden in de samenleving, net als het ziekenhuis. Daarnaast heeft de bieb de taak om mensen te ondersteunen wanneer ze lastiger hun weg kunnen vinden bij de digitale overheid. De vraag van het ETZ sluit daar mooi op aan. Op deze manier bereiken we een nog bredere doelgroep, ook de mensen die zo’n vraag misschien niet zo snel in het ziekenhuis zouden stellen.” De drempel naar hulp verlagen was een belangrijke reden voor het ETZ om de samenwerking met Bibliotheek Midden-Brabant aan te gaan. Bente: “Mensen hoeven met een vraag over MijnETZ niet meteen naar het ziekenhuis te komen. Ze kunnen gewoon terecht bij de Bibliotheek om de hoek. Hulp is daardoor dichterbij.”

Rudsel hielp afgelopen week nog iemand met een vraag over het inloggen. Dat lukte niet goed. Rudsel: “Eigenlijk ging die vraag niet alleen over MijnETZ, maar ook over DigiD. Dan help ik meteen om zo’n DigiD aan te vragen. Die is dan bruikbaar om ook bij andere sites en apps in te loggen. Iemand komt met een vraag over MijnETZ bij mij, en loopt óók nog eens met een DigiD naar buiten. Zo iemand is daar erg dankbaar voor.”

Elkaar versterken

Volgens Bente een mooi voorbeeld van wat deze samenwerking zo sterk maakt. “Als maatschappelijke partners in de regio vullen we elkaar aan, en zijn we mensen nog beter van dienst.” Steeds meer patiënten weten ons voor hulp te vinden. Dat merkt ook Rudsel. “In het begin was er weinig aanloop, maar nu spreek ik op een ochtend zeker twee of drie mensen.” Ze komen via mond-tot-mond reclame bij het DigiPunt of in de Bibliotheek terecht, doordat ze reclame zagen op flyers, op schermen in het ziekenhuis of doordat ze een flyer meekregen op een poli. Bente: “Natuurlijk proberen zorgverleners mensen ook te helpen met hun vragen. Maar als het wat ingewikkelder is, is daar op de poli geen ruimte voor. De mensen van het DigiPunt en de Bibliotheek kunnen wél alle tijd vrij maken om iemand te laten zien hoe iets werkt. Stap voor stap, als het nodig is.” Rudsel: “Soms gaat een vraag over begrijpend lezen. Een simpele brief over een afspraak blijkt bijvoorbeeld onbegrijpelijk voor iemand. Dan help ik daarbij. En ik wijs op het Taalhuis bij de bibliotheek, waar mensen hun taalvaardigheden kunnen verbeteren.”

Structurele hulp

Vanaf april vind je op drie locaties in het Elisabeth-TweeSteden ziekenhuis een Digipunt en kunnen mensen met vragen in álle vestigingen van de Bibliotheek Midden-Brabant terecht. Bente: “En dat is belangrijk, omdat we de drempel zo voor nog meer mensen verlagen. Voor sommige mensen is het ziekenhuis best ver weg. Maar is de bieb wel dichtbij.” Voor mevrouw Van Dijk was de hulp vanuit het DigiPunt voldoende. Samen met de collega’s van de patiëntenregistratie zorgden ze ervoor dat het account van haar broer toegankelijk werd via haar DigiD, waardoor ze als bewindvoerder altijd in zijn MijnETZ kon. “Wat me het meest raakte, was het geduld en de vriendelijkheid van de mensen bij het DigiPunt. Ik mocht eerst rustig zorgen dat mijn broer het goed had, en daarna hielpen ze mij verder. Geweldig dat dat zo kon.”


Heb jij een vraag over MijnETZ?

Kom dan langs tijdens de inloopspreekuren Digitale Overheid in de Bibliotheek:

Bibliotheek Oisterwijk: maandag en donderdag van 14.00-15.00 uur

Bibliotheek Moergestel: maandag, woensdag en vrijdag van 10.00-12.00 uur

Place to Bieb in Den Domp, Haaren: donderdag van 10.30-11.30 uur

 

Of loop binnen bij het Digipunt ín het ziekenhuis:

ETZ TweeSteden: begane grond, bij de Patiëntregistratie, maandag t/m vrijdag van 7.30-17.00 uur

ETZ Elisabeth: begane grond, bij de Patiëntenregistratie, maandag t/m vrijdag van 7.30-17.00 uur

ETZ Waalwijk: begane grond, bij de Patiëntenregistratie, maandag t/m vrijdag van 7.30-17.00 uur

Meer info: www.etz.nl