ondernemers

Smeermiddelen voor het schoonmaken van je auto. Hoe kom je van corrosie af en welke soorten smeermiddelen zijn er. *


De werking van zelfs het eenvoudigste automechanisme en zijn onderdelen vergt een zekere inspanning. Als gevolg daarvan is er wrijving tussen de onderdelen van het mechanisme, die minimaal moet zijn, anders gaat het onderdeel voortijdig stuk. De eenvoudigste manier is om iets in de vorm van een speciaal medium tussen de tegen elkaar wrijvende delen te brengen, dat de wrijvingsenergie minimaliseert. Autosmeermiddel hebben deze eigenschap.

Om het oxidatieproces te voorkomen en de stabiliteit van de samenstelling en de viscositeits- en temperatuureigenschappen van motorsmeermiddelen te verbeteren, worden er additieven aan toegevoegd. Deze laatste kunnen gebaseerd zijn op dezelfde olie als het autosmeermiddel. De eigenschappen bij lage temperatuur worden bijvoorbeeld verbeterd met niet viskeuze oliën in combinatie met een vloeibaar verdikkingsmiddel.

Het is gemakkelijk aan het type verdikkingsmiddel te zien waar een bepaald mengsel wordt gebruikt. Tegenwoordig zijn er de volgende soorten smeermiddelen voor auto’s:

Calcium.

Tot deze groep behoren de ons bekende solidols, gemaakt van calciumzouten.

Calcium complex

Deze autosmeermiddel zijn stabieler dan de vorige, omdat ze een aantal componenten en additieven bevatten. Ze beschermen perfect tegen beschadiging van de wrijvingsoppervlakken van knooppunten en mechanismen. Het belangrijkste nadeel van het mengsel zijn de hygroscopische eigenschappen, dus het moet worden opgeslagen in een waterdichte container.

Lithium

Dergelijke vetten worden lithiumvetten genoemd. Dit is het meest populaire type vetmengsels voor de behandeling van mechanismen van motorvoertuigen en speciale apparatuur.

 

Foto genomen van auto-onderdelen24.nl

Barium

Meer waterbestendige smeermiddelen met een lagere drempel van thermische stabiliteit in vergelijking met het vorige type voertuigwet

Motorolie is het meest gebruikte type smeermiddel voor auto’s. Toch raden veel autofabrikanten aan de motorolie om de 3.000 kilometer te verversen.

Motorolie bevat gewoonlijk additieven om afbraak en corrosie te voorkomen en schuimvorming te verminderen, en wordt geleverd in verschillende viscositeitsklassen. De viscositeit van de olie is de dikte ervan. Hoe lager de viscositeitswaarde, hoe dunner de olie en hoe gemakkelijker hij vloeit.

Transmissievloeistof

Transmissievloeistof smeert de bewegende delen van de transmissie, koelt de transmissie, voorkomt corrosie en verzorgt de afdichtingen. Transmissievloeistof is helder gekleurd om lekken te helpen opsporen. Dit mengsel moet worden getest wanneer met het voertuig op een vlakke en egale ondergrond wordt gereden.

Vet voor wiel- en onderstel lagers

Dit is het meest gebruikte automobielen. Het wordt aangetroffen in ophangings- en stuurscharnieren. Dit type vet wordt meestal geleverd in een tube die in een vetspuit wordt gestoken.

Een andere grote zorg voor elke auto-eigenaar is het beschermen van de carrosserie tegen corrosie. Het verschijnen van roest zorgt ervoor dat verschillende elementen beginnen te falen. Als u slechts één plekje corrosie mist, zal dit zich na verloop van tijd gaan uitbreiden en uitgroeien tot een doorsnee.

De snelle verspreiding van corrosie leidt ertoe dat afzonderlijke carrosserie-elementen moeten worden vervangen. De bescherming tegen bedreigingen van buitenaf neemt af en vuil, water en stof beginnen door te dringen tot de interne onderdelen en mechanismen.

Om het proces van slijtage van carrosseriedelen te vertragen, kunt u ze bedekken met een speciale polymeerfilm. Het is een speciaal kleurloos materiaal, met aan één kant een lijmlaag. Deze methode wordt ook wel lamineren genoemd. Maar de meest tijdbesparende methode is om de carrosserie te behandelen met speciale anticorrosiemiddelen.

De keuze is tegenwoordig vrij groot en hangt af van het behandelde oppervlak. Zo worden de bodem en de buitenkant van wielkasten behandeld met leisteenmotief. Bitumenfilm, gevormd met mastiek, isoleert carrosseriedelen volledig van vocht. Voor de behandeling van de buitenkant van de bodem van de auto en de wielkasten heeft u een rubber bitumen mastiek nodig. Het is bestand tegen harde vorst, elastisch, matig vervormbaar, zal niet barsten, afbladderen en beschermt het onderstel tegen steenslag. Om niet alleen interne, maar ook externe oppervlakken van wielkasten, dorpels, kofferbak of bodem, die niet met verfmaterialen zijn bedekt, tegen roest te beschermen, wordt rubber mastiek gebruikt.

Een grote populariteit onder automobilisten is mauve. Elke verbinding of knooppunt wordt er betrouwbaar en effectief mee beschermd. De mauville dringt goed door in het oppervlak, verspreidt zich en vormt een soort waslaag die vocht verdringt van het oppervlak van het metaal.

Reinigingsmiddelen zijn bedoeld om verschillende onderdelen en eenheden van een auto te reinigen van verontreinigingen: roest, koolstofafzetting en andere sterk aanhangende verontreinigingen die niet door autoshampoos kunnen worden verwijderd. Deze preparaten worden zowel tijdens het gebruik als tijdens de reparatie van het voertuig gebruikt. Ze worden onderverdeeld in verf- en metaal oppervlaktereinigers, motorreinigers en auto ruitenreinigers.

En dit zijn slechts enkele van de reinigingsmiddelen die kunnen worden gebruikt. Het is belangrijk om de juiste te kiezen voor verschillende gebieden en mechanismen van de auto – voegen, verbindingen van onderdelen en vlakke oppervlakken.

 

 

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer