ondernemers

Felle debatten over casino advertenties in Nederland


Kun je ook niet meer bijhouden hoe het nu ook alweer zit met de regels voor gokreclames in Nederland? Lees dan hier alle veranderingen en de toekomst.

De digitale casino’s (Bron: Pixabay)

Sinds het in oktober 2021 in Nederland voor een paar online casino’s legaal is geworden om hun diensten aan te bieden is er veel veranderd. In de eerste instantie werden aanbieders blij gemaakt met een mooi pakket maatregelen, waarbij zij zo goed als onbeperkt reclame mochten maken voor hun dienst. Al snel bleek echter dat grote groepen mensen het hier niet mee eens waren, omdat ze zich zorgen maakten om de gevolgen. In dit artikel hebben we op een rijtje gezet hoe het beleid voor gokreclames in de afgelopen tijd veranderd is.

Zelf een online casino zoeken

Iedereen met een beetje verstand begrijpt natuurlijk wel dat reclames alles altijd net iets mooier maken dan het in de werkelijkheid is. In autoreclames staat er nooit iemand in de file en bij reclames voor wasmiddel komt altijd al het wasgoed stralend schoon uit de machine. Als je niet op reclames af wil gaan om te bepalen wat voor jou de beste aanbieder is, kun je ook zelf op zoek gaan naar de beste Nederlandse online casino’s. Cheque bestonlinecasino.com bijvoorbeeld eens als je per aanbieder wil zien wat de gemiddelde waardering is en welke bonussen er worden aangeboden. Zo weet je meteen hoe het echt zit en hoef je niet af te gaan op de promotie die een aanbieder zelf heeft bedacht.

Hoe het allemaal begon

Op 1 oktober 2021 ging de nieuwe Wet kansspelen in Nederland in, hierdoor werd online gokken niet langer illegaal. Een select groepje aanbieders kreeg van de Kansspel Autoriteit (KSA) een licentie en mocht spelers uit Nederland aantrekken. Een van de voorwaarden hierbij was dat er ook reclame gemaakt mocht worden op televisie, de radio, in bushokjes, langs de snelweg en in tijdschriften. De hoop was dat de reclame ervoor zou zorgen dat bestaande spelers zich zouden verplaatsen van het illegale aanbod naar een legale aanbieder.

Natuurlijk pakten alle aanbieders deze kans met beide handen aan. Iedereen wilde via reclame laten zien dat zij van alle opties de beste keuze waren. Hiervoor werd alles uit de kast getrokken. De aanbieders sloten contracten af met bekende personen, waar onder veel (ex)profvoetballers, en ze kochten reclameblokken tijdens belangrijke sportevenementen.

De eerste veranderingen

De overgang van helemaal geen gokreclame op tv naar hele reclameblokken vol, was voor veel mensen net iets te heftig. Niet alleen werd het doel bereikt om bestaande spelers naar legale aanbieders te lokken, er kwam ook een hele grote groep nieuwe spelers bij. Al op 15 december 2021 nam een groot deel van de legale gokbedrijven daarom een code aan, waarmee zij lieten zien dat ze de kritiek serieus namen.

In de code werd bepaald dat reclames voor (online) gokken tussen negen uur ’s avonds en zes uur ‘s ochtends mochten worden uitgezonden. Op die manier werd geprobeerd om te voorkomen dat de reclames mensen zouden bereiken die niet goed kunnen inschatten hoe veilig een online casino is.

Vrij snel daarna volgde het verbod op het gebruik van bekende personen in reclames. Het ging daarbij om de volgende groepen:

  • Beroepssporter, trainer of ander persoon met een rol binnen de topsport die publiekelijk zichtbaar is
  • Acteur, presentator, zanger, regisseur
  • Model, designer of andere persoon met een rol binnen de mode- of schoonheidsindustrie die zichtbaar is

In de eerste instantie reageerde de gokindustrie daarop door acteurs te gebruiken die qua uiterlijk en naam wel erg veel weg hadden van de bekende Nederlanders die zij vervangen hadden. Wettelijk gezien natuurlijk helemaal oké, maar de kritiek vanuit de overheid zwengelde door het omzeilen van de regels weer aan.

De volgende maatregel werd aangenomen op 1 april van dit jaar. Er werd aan aanbieders gevraagd of zij de reclames in bushokjes en langs de snelwegen weg konden halen. Dit kon nog niet wettelijk worden vastgelegd, maar toch hebben veel gokbedrijven toen toegezegd dit te doen. Op de ingangsdatum van de afspraak waren er hier en daar nog wel wat lopende reclamecampagnes in bushokjes te vinden, maar uiteindelijk zijn daar geen nieuwe bij gekomen.

Hoe het er nu voor staat

Al sinds het begin van de legalisatie wordt er door de overheid op gehamerd dat de gokreclames meer aan banden gelegd moeten worden, maar wettelijk gezien heeft dit gewoon even de tijd nodig. Het helemaal verbieden van reclames voor (online) gokken is niet iets wat over één nacht ijs gaat. Nu ziet het er naar uit dat het verbod op gokreclames op 1 januari 2023 nog niet rond zal zijn. Wat sowieso uitgesloten is, is dat de wet al van kracht is voordat het wereldkampioenschap voetbal in Qatar van start gaat, dat is namelijk al in november van dit jaar.

De verwachting is nu dat alle procedures eind maart volgend jaar helemaal afgerond zijn. Zoals het voorstel er nu ligt moet het namelijk eerst naar de Raad van State voor advies en vervolgens nog langs zowel de Eerste als de Tweede Kamer.

Nu wordt er verwacht dat alle aanbieders van online gokken een eindsprint zullen maken. Op het moment dat het nog kan, gaan ze zo veel mogelijk reclame maken. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming heeft dan ook een oproep aan de brancheorganisaties gedaan om in de komende periode op een verantwoordelijke manier om te gaan met de reclame die ze nog mogen maken.

Sommige gemeenten hebben al aangegeven dat ze voor die tijd zelf maatregelen gaan nemen. Arnhem en Den Bosch hebben al aangegeven dat ze reclame voor gokken in bushokjes zullen verbieden.

De toekomst van gokreclames

In dit artikel hebben we voornamelijk gesproken over de reclames die aanbieders mogen maken op televisie, de radio en in openbare ruimten. Daarbij wordt nog geen rekening gehouden met de aanbieders die een sportclub sponsoren. Op dit moment heeft iedere club in de Nederlands eredivisie een contract met een aanbieder van online gokken, waarbij sommige clubs voor een groot deel van hun inkomsten afhankelijk zijn van deze bronnen.

Het verbieden van deze vorm van reclame maken, kan er dus voor zorgen dat deze clubs in financiële nood komen. Zoals het er nu voor staat, mag de gokindustrie per 1 januari 2025 geen programma’s, evenementen en sportclubs meer sponsoren. Er is voor deze termijn gekozen om clubs de tijd te geven om een andere sponsor te zoeken.

Ook directe reclames blijven, voor zover bekend, toegestaan. Een aanbieder mag dus nog wel adverteren op internet en mails uitsturen. Dit is omdat zo beter gecontroleerd kan worden welke groepen er benaderd worden en kwetsbare groepen makkelijker kunnen worden uitgesloten.

Al die nieuwe regels en wetten moeten op naleving worden gecontroleerd door de Kansspelautoriteit. Het is nog niet volledig bekend wat zij wel en niet mogen, maar voor nu zullen zij altijd beginnen met een waarschuwing. Ze kunnen een aanbieder dus opdragen om hun reclamebeleid aan te passen. Vervolgens kan er ook een boete worden opgelegd.

Tot slot

Voorlopig is het laatste woord over de gokreclames nog niet gezegd. Aanbieders blijven erbij dat ze reclames nodig hebben om in Nederland voet aan de grond te krijgen, maar het kabinet blijft zich tegen de reclames verzetten. Het spanningsveld is groot, want tegelijkertijd wil het kabinet wel dat legale aanbieders in Nederland blijven. Ze zorgen er namelijk niet alleen voor dat er beter toezicht gehouden kan worden op wie er gebruik maakt van het aanbod, maar het zorgt ook voor veel extra inkomsten. Om alle partijen tevreden te kunnen houden, zijn er zeker nog een paar aanpassingen nodig, maar dat lijkt voor nu nog erg ver weg.