themake

Leerling Durendael Oisterwijk wint OMO-prijs


Ook dit jaar was de uitreiking van de felbegeerde OMO-prijzen enorm spannend. Leerlingen namen in het bijzijn van familieleden, docenten en rectoren hun prijzen in ontvangst. Voor het vmbo was het vooral ‘het jaar van zorg en welzijn’. Voor havo en vwo lagen de onderwerpen wat verder uit elkaar. (zie film onder)

Leerlingen Durendael bij de prijsuitreiking

Helaas geen prijs maar wel een eervolle vermelding voor het werkstuk ‘Het schrijven van een kinderboek over het proces van ALS’ van Julius Thijsens en Daan Croonen van het Sondervick College in Veldhoven. De jury heeft hierover het hoofd gebroken en geeft aan onder de indruk te zijn over de wijze waarop deze jongens een heel verdrietig onderwerp hebben weten te vatten in een boek dat jonge kinderen, die geconfronteerd worden met ALS bij een van de ouders te helpt.

Categorie Profielwerkstukprijzen vmbo-gt en mavo

Van de 3257 vmbo g/t en mavo leerlingen die dit jaar op een OMO-school examen hebben gedaan namen onderstaande leerlingen een prijs in deze categorie in ontvangst.

1e prijs

  • De invloed van het onderwijs op de sociale ontwikkeling van jongeren

Eveline Verhoeven en Marit Vermeer

(2College Durendael)

 

2e prijs

  • Mocro Maffia

Djaydee Sep en Mathijs Bots

(Munnikenheide College)

  • Seksueel misbruik

Jasper Fransen, Romy op ’t Hoog, Rachelle Koster

(2College Durendael)

 

Categorie Profielwerkstukprijzen havo
Van de 3514 havo leerlingen die dit jaar op een OMO-school examen hebben gedaan werden onderstaande leerlingen beloont voor de werkstukken:

 

1e prijs

  • Vrijheid, geen loos begrip

Veerle van Hugten, Kirsten van der Burgt

Peelland College IVO Deurne

 

2e prijs

  • Mobiele Modulaire Freerun Setup

Benjamin van Alten

De Nieuwste School Tilburg

 

  • Hoog water Limburg – Zomer 2021

Stan de Klein, Thom Ververs

Varendonck College Asten

 

Categorie Profielwerkstukprijzen vwo
Van de 2431 vwo leerlingen die dit jaar op een OMO-school examen hebben gedaan werden onderstaande leerlingen beloont voor de werkstukken:

 

1e prijs

  • Een Optimumstrategie voor Holland Casino Black Jack , d.m.v. REINFORCEMENT LEARNING

Matthijs Muis

Mill Hill College Goirle

 

2e prijs

  • Biodesign, the art of giving back nature  

Pien Thoonen, Tamar van Tongeren

2College Cobbenhagenlyceum Tilburg

 

  • To what extent were women, both as patient and doctor, present In Roman medicine?

Esmee van der Vleuten, Maud Rademakers, Esmee Swinkels

Varendonck College Asten

 

Voorzitter van de Raad van Bestuur, Jos Kusters sprak de leerlingen toe namens de jury van de OMO-prijzen. Veel complimenten van de jury dit jaar voor de originaliteit en hoge kwaliteit van de werkstukken over zeer uiteenlopende onderwerpen. De leerlingen ontvingen, naast lovende beoordelingen een mooie geldprijs.

 

Rol begeleidend docenten en juryleden

De rol van de begeleidende docenten is erg belangrijk bij het schrijven van een praktijk- en profielwerkstuk. Zij zijn degene die leerlingen scherp houden en motiveren, gedurende het hele proces. De kwaliteit van het werkstuk is mede te danken aan hun inzet. Zij beslissen of een werkstuk ingestuurd wordt om mee te dingen naar een OMO-prijs.

Wie er uiteindelijk de winnaars zijn wordt bepaald door een jury bestaande uit docenten en rectoren van de diverse OMO-scholen. Een hele klus waarbij de verschillen erg klein zijn. De beoordeling van de werkstukken door de jury verliep dit jaar volledig digitaal. Dat maakte het extra moeilijk waardoor er zelfs in de categorie vwo een extra prijs is uitgereikt.

 

Jaarlijks terugkerend evenement

De OMO-prijzen zijn een jaarlijks terugkerend evenement. Voor de praktijkwerkstukprijs worden vijf inzendingen genomineerd. Beoordelingscriteria zijn onder andere mate van samenwerken, mate van zelfstandigheid, mate van reflecteren, motivatie, toepasbaarheid en originaliteit.

Voor de profielwerkstukprijzen beoordeelt de jury de kwaliteit en originaliteit van het gekozen onderwerp, de getoonde onderzoeksvaardigheden en reflectie.

 

Winnaars OMO-praktijk en -profielwerkstukprijzen 2022

Eerder dit jaar, op 31 maart, ontvingen ook de leerlingen van het Praktijkonderwijs en vmbo-bk hun welverdiende prijzen.

 

Categorie Praktijkwerkstukprijzen (pro en vmbo-bk)
Bekijk hier de prijswinnaars van de praktijkwerkstukprijs 2021-2022.

 

Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs

Ons Middelbaar Onderwijs, opgericht in 1916, is een vereniging van scholen voor voortgezet onderwijs in voornamelijk Noord-Brabant. De scholen, van gymnasium tot en met praktijkonderwijs, ontwikkelen de talenten van iedere leerling door ‘goed onderwijs’ te bieden geïnspireerd vanuit de katholieke traditie. Zo verwerven de leerlingen passende startposities voor vervolgonderwijs en voor toetreding tot de maatschappij. De scholen van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs kennen een grote verscheidenheid die de bron vormt voor kennisdeling en daarmee voor het versterken van de professionaliteit van onze docenten. Door het benutten van schaalvoordelen zijn de scholen bovendien samen sterker en kunnen ze toch kleinschalig blijven. En daar profiteren onze leerlingen van.