bosch car service

Kokosolie – een goede keus of juist niet? *


Kokosolie (of kokosvet) zie je tegenwoordig vaak terugkomen in recepten, er wordt ook veel over geschreven. We zetten de feiten op een rij.

Kokosolie bevat evenveel calorieën dan andere soorten oliën. 1 gram vet levert 9 calorieën, ongeacht wat voor soort vet het is. De samenstelling van het soort vet is bij kokosolie wel anders dan bij andere oliën.

Kokosolie

Kokosolie bevat veel verzadigd vet (85%), veel meer dan bijvoorbeeld olijfolie (15%). of zonnebloemolie (12%). Verzadigd vet verhoogt je ‘slechte’ LDL-cholesterol en vergroot de kans op hart en vaatziekte. Een groot deel van dat verzadigd vet bestaat uit laurinezuur. Dit vetzuur laat het cholesterol stijgen. Ondanks dat het ‘goede’ HDL-cholesterol hierdoor ook stijgt kan dit niet voldoende op tegen het stijgende LDL-cholesterol.

In tegenstelling tot andere producten met veel verzadigd vet bestaat kokosolie voor een groot deel uit middel lange vetzuurketens (MCT). Het voordeel van MCT is dat het makkelijker verbrand kan worden dan lange vetzuurketens. Volgens de voorstanders van kokosolie is dit een van de grote voordelen van kokosolie. Echter is er onvoldoende bewijs dat dit uiteindelijk ook daadwerkelijk een gunstig effect heeft op de gezondheid.

Een voordeel van kokosolie is dat het neutraal van smaak is en stabiel blijft bij hogere temperaturen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld olijfolie). Daarom is kokosolie makkelijk te gebruiken in verschillende recepten.

Naast kokosolie zijn ook kokosmelk en kokoswater populaire producten. Kokosmelk is kokoswater gemengd met kokosvlees. Kokosmelk levert evenals kokosolie veel calorieën en (verzadigde) vetzuren. Kokoswater daarentegen is laag in calorieën, bevat geen vet maar wel wat suiker en vitaminen en mineralen. Kokoswater is een ideaal drankje om te nemen na een intensieve sportsessie doordat het de verloren mineralen goed aanvult. Het is te vergelijkbaar met isotonische sportdranken. Gebruik het dus niet als vervanging van water maar wel na het sporten of als je het lekker vindt als afwisseling van water. Bij lichte of normale inspanning (een uur sporten of rondje hardlopen) zijn sportdranken niet nodig.

Conclusie: Kokosolie bevat veel verzadigd vet, dit nadeel weegt zwaarder dan de voordelen van kokosolie. Een keer kokosolie gebruiken kan geen kwaad maar er is onvoldoende bewijs dat de voordelen van kokosolie een gunstig effect hebben op de gezondheid.

Meer weten over gezond eten, klik hier en vraag de diëtisten van ZLIM!

* Uitleg over de ster in de titel leest u in onze Disclaimer