ondernemers

in de mode-industrie in Oisterwijk en het zuiden van Nederland dit jaar *


In vergelijking met de neutrale looks van de Nederlandse modetrends voor 2020 zijn de ontwerpen dit jaar frisser en gedurfder, deels ingegeven door de behoefte om weer tot leven te komen na de sombere wereldwijde lockdown. De heetste modetrends zijn: Oversized blazers, strakke gezichtsmaskers, veren die vrolijkheid uitstralen, monochrome chique toevoegingen, die ons aanmoedigen om helder en gedurfd te gaan. In dergelijke comfortabele kleding kunt u binnen of buiten ontspannen genieten van betFIRST games of rondhangen met vrienden, enz.

Tot op zekere hoogte lijken de huidige stijlen op de modetrends van de jaren ’90 in de zin dat ze de silhouetten en patronen van die seizoenen nabootsen, met één groot verschil. Oude stijlen worden opnieuw uitgevonden in relaxte, oversized, en felle kleuren, zoals we nog nooit eerder hebben gezien.

Aangezien de mode snel verandert, helpt het enorm om de laatste modetrends te volgen. Bovendien kost het u niet veel geld om de huidige modetrends te volgen.

Trends

Innovaties in de mode-industrie als antwoord op de druk van duurzaamheid bieden ongekende investeringsmogelijkheden, die in onderzoek worden geraamd op 20 tot 30 miljard dollar per jaar.

De mode-industrie is van oudsher verwikkeld in een kostengedreven race naar de bodem, waarbij weinig aandacht wordt besteed aan radicale nieuwe technologieën. Er vormt zich nu echter een perfecte storm van innovatie en kansen, en investeerders en bedrijven die kunnen inspelen op duurzaamheid en impactgedreven innovatie zullen de sector transformeren. De studie berekent dat de overgang naar duurzaamheid een financieringskans van 20 tot 30 miljard dollar per jaar oplevert om ontwrichtende innovaties te ontwikkelen en op te schalen. In het laatste geval moet de innovatie vóór 2030 in een hoger tempo opkomen, wat op zijn beurt vereist dat de investeringen met een factor drie of meer toenemen ten opzichte van hun huidige niveau.

Trends op het gebied van esthetiek wijzen op de behoefte aan ontspanning

Wie weet, komende zomer weer een modedag in Oisterwijk (Foto: Joris van der Pijll)

We voelen ons allemaal ontspannen als we comfortabele kleren dragen. De laatste jaren gebruiken steeds meer mensen het woord “esthetiek” op een vergelijkbare manier als ze “subcultuur” zouden gebruiken. In die zin verwijst esthetiek vooral naar onlinetrends die gebaseerd zijn op een samensmelting van mode, hobby’s, muziek en andere interesses tot één enkel concept.

Deze trends hebben de neiging een eigen soort sfeer of ‘stemming’ op te roepen die wordt doorgevoerd in content die wordt gepost op platforms als Tumblr en TikTok. Belangrijk is dat ze beide een basis vormen voor een persoonlijke identiteit en look. Iemand kan bijvoorbeeld naar zichzelf verwijzen met een esthetiek, of kunst maken die onder een esthetiek valt.

De gemeenschappen die deze esthetica omringen zijn meestal zeer toegewijd aan de zaak. Mode leiders zouden er verstandig aan doen om deze groepen aan te boren en inspiratie te vinden in de kern die bij hun publiek past.

Consumenten zoeken het perfecte evenwicht tussen duurzaam en betaalbaar

Het sociale geklets op de modemarkt in 2021 was min of meer gelijk verdeeld tussen:

  • Luxe mode (37%)
  • Snelle mode (31%)
  • Cultuur mode (28%)

Dit is een verschuiving ten opzichte van 2020, waar haute couture met 34% het grootste aandeel had, gevolgd door luxe mode met 32%, en fast fashion met 30%.

Het kan moeilijk zijn om met een budget duurzaam georiënteerde kleding te kopen. Aan het eind van de dag wint je budget meestal die strijd. Fast fashion draagt in belangrijke mate bij aan de vervuiling, maar de goedkope prijskaartjes zijn soms moeilijk te weerstaan.

Ondertussen is er een opvallende trend in de online gesprekken over mode die te maken heeft met praktisch nut. Beschrijvingen bevatten vaak enigszins tegengestelde ideeën:

Iedereen draagt een ontwerp dat een culturele betekenis heeft, maar het is nog steeds trending.

De mode-industrie heeft nog een weg te gaan als het gaat om het creëren van betaalbare, ethische en praktische kleding. Wereldwijde mode leiders in deze ruimte zijn op zoek naar innovaties die kunnen helpen deze mode-industrie dit jaar te verwezenlijken!

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer