glasvezel

Oisterwijkse ontwerpster na afstuderen op Dutch Design Week


De 26-jarige Marieke van Schijndel uit Oisterwijk studeerde onlangs af aan de Design Academy in Eindhoven en begon haar eigen ontwerpstudio. ‘Met mijn producten wil ik een nieuw licht laten schijnen, zodat verborgen schoonheden in de materialen die ik gebruik opnieuw worden ontdekt’, legt de onderneemster uit. Volgende week staat zij op de Dutch Design Week in Eindhoven.

Marieke van Schijndel binnenkort op de Dutch Design Week in Eindhoven (Foto: Joris Robben).

‘Tijdens mijn studie heb ik diverse ambachtsvormen geleerd. Daarnaast is grafisch design een belangrijk onderdeel van mijn opleiding’, vertelt Marieke. ‘Tijdens buitenlandse stages in Berlijn, Japan en Israël heb ik leren werken met glas, keramiek, textiel en andere materialen. Alle producten die ik maak zijn een cadeau voor degene die ze koopt of krijgt en vormen een positieve toevoeging voor die persoon.’

Uniek
Eén van de projecten die Marieke heeft ontwikkeld, is Pour your heart out. ‘Het idee achter dit project is dat mensen een dierbaar persoon uit hun omgeving een compliment geven en dat ik hierbij een uniek, blijvend aandenken creëer voor deze persoon in de vorm van een keramisch object. Een compliment krijgen betekent vaak al heel veel voor mensen en dat ze daar dan ook nog een blijvend aandenken bij krijgen maakt het extra bijzonder. Verder wil ik zo mensen inspireren om ook wat vaker iets aan zichzelf te geven, want dat mag best wel wat vaker.’

Design

Pour Your Heart Out (Foto: Iris Rijskamp).

Marieke staat van 16 tot en met 24 oktober ook op de Dutch Design Week in Eindhoven. ‘Daar wil ik vooral proberen om mensen te inspireren en bewust te maken van de waarde van een compliment. De kracht en moeilijkheid zit in het hardop uitspreken van je gevoel. Ik wil deze dagen zo veel mogelijk gesproken complimenten verzamelen om hier een mooi en waardevol complimenten archief mee op te bouwen. Verder hoop ik partijen en bedrijven te ontmoeten die willen meehelpen om dit concept op de markt brengen. Het liefste wil ik in contact komen met een keramische sociale werkplaats om de productie van de keramische aandenkens samen met hen te produceren.’