brabantspronkjuweel

Wethouder Oisterwijk krijgt niet uitgelegd waarom oversteken spoor bij incidenten nu wel mag


Waarom mochten afgelopen jaren de overwegen op het spoor onder begeleiding van een verkeersregelaar niet, en nu wel worden overgestoken? Oisterwijks wethouder Anne Cristien Spekle krijgt dat niet uitgelegd.

Bij diverse gebeurtenissen, aanrijdingen, werkzaamheden of storingen sluiten er met regelmaat meerdere overwegen in Oisterwijk. Het spoor deelt onze gemeente op zo’n moment letterlijk in tweeën. Weggebruikers weten niet waar ze heen kunnen, als er al berichtgeving over is volgt dat veelvuldig pas na lange tijd en omrijden of zelfs lopen is voor fietsers en voetgangers haast geen doen. Het gevolg was, en is dat deze mensen de enige weg zoeken die ze nog weten; alsnog zelf het afgesloten spoor oversteken.

Gevaarlijk!

Het mag niet, het is gevaarlijk! Diverse keren hebben omstanders gevaarlijke situaties gezien en hun hart vast gehouden. De politie zag het echter niet als hun taak om dat te voorkomen of te begeleiden en kwam ondanks belletjes van inwoners niet. ProRail gaf eenvoudigweg aan dat het verboden is een gesloten overweg te betreden en verwees naar de verantwoordelijke gemeente. Precies dat was de reden waarom er afgelopen jaren meerdere keren aan toenmalig wethouder Dion Dankers werd gevraagd om een oplossing. Het verzoek van vele inwoners: Betere informatie over welke wegen wel open zijn en begeleiding van het verkeer. Die informatie kwam er soms wel, maar steevast erg laat. De verkeersregelaars kwamen er soms ook, maar absoluut werd hen verboden verkeer over te laten steken.

Waarom?

Waarom mocht het bij een recent incident vorige week wel? Wat is er in de regelgeving of afweging verandert om dat zo stellig verboden ‘oversteken onder begeleiding van een verkeersregelaar’ wel toe te staan?

Fietsers steken na lang wachten het spoor over; later werden verkeersregelaars ingezet om dat te voorkomen; recent hielpen deze met oversteken. (Foto: Toby de Kort)

Eén geluk; er is ondertussen een bruikbare fiets- en voetgangerstunnel bij het station. Dat zou een argument kunnen zijn voor aanpassing van het handelen, maar dan eerder om het juist niet dan wel toe te staan om de afgesloten overweg te gebruiken, er is immers een alternatief. Dat er nu informatie komt vanuit de gemeente over wegen die open zijn, is ook een positieve verandering, maar evengoed geen reden het oversteken toe te staan. Een ander argument zou kunnen zijn, dat de overwegen veel en lang gesloten zouden blijven. Maar nee, ook dat argument gaat niet op, want Dankers liet destijds weten het ook in die gevallen nooit toe te staan. Het was gevaarlijk, en het zou een verkeerde voorbeeld geven.

Nu wel?

‘We maken per situatie een inschatting,’ aldus de woordvoerder van wethouder Anne Cristien Spekle. Zij is na Dankers tegenwoordig verantwoordelijk voor het verkeer in Oisterwijk. ‘In dit geval ging het om een langdurige situatie waarbij het treinverkeer volledig stillag.’ We kennen die situaties, en ook dat was destijds geen argument om toe te staan dat mensen het spoor zouden oversteken. De werkzaamheden aan het spoor en de vele langdurende stremmingen die daarbij kwamen liggen nog vers in ons geheugen. Geen treinen, maar ook toen urenlang geen verkeer mogelijk. Zo ook herinneren we ons nog het nieuwe seinsysteem dat veel storing gaf, en de vele treinen die tot stilstand kwamen midden in ons dorp. Als er al verkeersregelaars werden ingezet, was dat juist om oversteken te voorkomen.

Onmogelijk

Als ze het bij de gemeente niet meer uitgelegd krijgen, horen we regelmatig niks meer, of is het antwoord zoals deze keer ’we bekijken het per incident’, met als je doorvraagt een ‘hier laten we het verder bij.’ We moeten het ermee doen, en u ook. Dat dit tegenstrijdig is, weten we als we naar de reacties van afgelopen jaren kijken. Juist dit handelen was per definitie verboden. ‘Wij gaan niet mensen, politie of wie dan ook inzetten om inwoners over te laten steken. Dat is veel te gevaarlijk,’ aldus Dankers in 2019 tegen de redactie van PIT Onderzoek (zie ook onderstaande film). Voetgangers moesten hoe dan ook omlopen, al was dat een uur, zelfs ook toen er nog geen tunnel was bij het station. Ook in reactie op vragen van onze redactie aan destijds wethouder Dankers bleek steevast aanpassing van het beleid onmogelijk, in welke situatie ook uitgesloten.

Veiligheidsregels zijn er om nageleefd te worden. Het mag in bepaalde omstandigheden wel, of het mag in bepaalde omstandigheden niet. Van een overheid verwachten we gelijk handelen bij gelijke situaties. Als ze die keuzes veranderen, mogelijk een goede zaak, maar dan mogen we ook weten waarom. Maar ook dat is blijkbaar onmogelijk …

Bekijk de uitgebreide documentaire over het gevaar op het spoor in Oisterwijk, zoals die in 2019 werd samengesteld door PIT Onderzoek: