banner

Nog meer onderzoeken voor Oisterwijk Trilt


Gemeente Oisterwijk komt vandaag met een persbericht over onderzoeken, en voornemens; resultaat en actie benoemt de gemeente echter nog niet.

Regelmatig worden er langs het spoor borden geplaatst door de actiegroep Oisterwijk Trilt.

‘De gemeenten Oisterwijk, Oosterhout en Gilze en Rijen onderzochten langs het spoor de overlast door trillingen en de schade aan panden. De resultaten bevestigen het beeld van inwoners dat er sprake is van verschillende soorten trillingen. Of er schade veroorzaakt wordt door passerende treinen, is niet aangetoond. Eventueel aanvullend onderzoek kan uitsluitsel bieden. Dat is de belangrijkste conclusie uit twee afzonderlijke onderzoeken die de gemeenten Oisterwijk, Oosterhout en Gilze en Rijen gezamenlijk hebben uitgevoerd,’ aldus de gemeente. De gemeenten beraden zich op het vervolg.

Wethouder Dion Dankers laat in het persbericht weten blij te zijn met de stappen van de staatssecretaris om 20 miljoen vrij te maken voor onderzoeken en belooft ‘de ontwikkelingen met kritische blik te volgen en op constructieve wijze in gesprek te blijven met het ministerie, ProRail en de NS. Hierin staat voorop dat we blijven opkomen voor de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid van onze inwoners.’

Inwoners van Oisterwijk ervaren al enkele jaren overlast van trillingen, onder andere veroorzaakt door treinen met ‘onronde wielen’. Feitelijk zijn het treinen waarvan kleine oneffenheden aan de wielen net als bij alle treinen trillingen veroorzaken, die echter niet worden opgevangen door de in dat geval stugge vering, maar via de grond worden doorgegeven naar de woonhuizen. Er zijn vele onderzoeken geweest; een oplossing is nog niet geboden. In de wet staat dat overlast door trillingen net als geluidsoverlast niet is toegestaan.