lezing goed oud worden

Bewijs geleverd dat Oisterwijk trilt door onronde wielen


Het probleem is aangekaart, de oorzaak ontdekt, de overlast blijft! Dan zou je zeggen: haal de oorzaak weg!?

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

Dat was een stelling van vorig jaar, nadat eerst diverse onderzoekers hadden aangeven dat de trillingen rond het spoor in Oisterwijk werden veroorzaakt door onronde wielen van bepaalde treinen. Er werden daarna van alles geprobeerd, behalve andere wielen, of andere treinen. De inwoners die de overlast ervaren van de trillingen, kunnen niet anders dan blijven protesteren, blijven vragen en wachten. Maar waarom geen verbod op onronde wielen?

Onronde wielen

De oorzaak zit in onronde wielen van bepaalde treinen, het type Traxx. Dat was al langer bekend. In plaats van die treinen, of zo mogelijk die wielen te vervangen, gaan ‘ze’ voor allerlei aanpassingen aan de rails, die uiteindelijk nog niks hebben geholpen. Wat gedeeltelijk wel hielp was minder snelheid, maar ook dat bleek niet afdoende, dus kreeg NS weer toestemming om vol gas door Oisterwijk te rijden.

Bewijs

De actiegroep Oisterwijk Trilt heeft deze week opnieuw kunnen ervaren dat het anders kan. Voor de intercity’s met normaal de Traxx treinen, die met de onronde wielen, zijn deze week dubbeldekkers ingezet. ‘Wat een rustig weekend aan het spoor in Oisterwijk. Dank je wel NS en ProRail voor deze rust. Waarom de dubbeldekker niet altijd?’ NS, verantwoordelijk voor de personentreinen, liet vorig jaar weten dat de intercity’s met deze onronde wielen vanaf 2021 vervangen gaan worden. Het is te hopen dat er treinen voor in de plek komen die geen trillingen veroorzaken.

Verbod

Bij het goederentransport is dat anders geregeld. Op het spoor rijden onder toezicht van ProRail meerdere vervoerders. Hun treinen moeten voldoen aan de eisen van Inspectie Leefomgeving en Transport. Blijkbaar zijn trillingen en onronde wielen daar toegestaan. Ook de Traxx treinen worden daar ingezet.

De gemeente heeft geen zeggenschap over het spoor en de landelijke overheid heeft nog geen normen voor trillingen; handhaven is daardoor haast onmogelijk, ondanks dat die trillingen goed meetbaar zijn. Als inwoners of gemeenten naar de rechter gaan, zullen ze de overlast moeten aantonen. Zonder normen en zonder ‘verbod op onronde wielen’ zal dat waarschijnlijk lastig worden.