banner

Bezoekers Albert Heijn Oisterwijk niet tevreden over corona maatregelen


‘Albert Heijn Oisterwijk neemt een loopje met de veiligheidsmaatregelen,’ aldus Lambert van den Bosch, een van de bezoekers aan de supermarkt die zijn ongenoegen uit. Zijn ervaring staat niet op zichzelf.

‘Bij de Nettorama en de Jumbo staat personeel buiten om de winkelwagens te desinfecteren en regelen zij de stroom bezoekers.’ Bij Albert Heijn in Oisterwijk staat soms personeel buiten, maar lang niet altijd. ‘Ook laten ze daar complete gezinnen toe. De regel is één persoon de winkel in en winkelwagen verplicht, maar ze spreken bezoekers hier niet op aan.’ Van den Bosch heeft er een klacht over ingediend, maar er wordt volgens hem geen actie ondernomen.

Links plaatsen bezoekers karretjes terug, andere bezoekers willen daar gebruik van maken…. Rechts staat de ontsmettingsspray aan een touwtje (Foto: Joost van den Berg).

Winkel bezoeker Joost van den Berg kiest er voor nu een andere winkel te bezoeken. ‘De duurste supermarkt van Oisterwijk biedt geen winkelmandjes, wel karretjes. De voorzijde van de winkel is dicht. Karretjes mag je zelf achter halen en zelf schoonmaken. Bij het bordje “pak gerust” staat een spuit, vast aan een touwtje, dus even je karretje spuiten is niet mogelijk. Kan hier nou niet een medewerker dezelfde service verlenen als bij alle andere supermarkten in Oisterwijk?’ Van den Berg fietste door naar de Lidl ‘waar een vriendelijk personeelslid mij een schoon karretje aanreikte.’

Zoals ook het protocol voorschrijft, is daar waar mogelijk eenrichtingsverkeer en een in- en uitgang gewenst.  ‘Ze hadden beter kunnen kiezen bij de Dorpstraat naar binnen en bij de achterkant er weer uit. Nu knalt iedereen bij die smalle deuren op elkaar,’ is dan ook een van de reacties. Uit diverse andere reacties van bezoekers op social media blijkt dat de controle aan de deur en bij de uitgifte van winkelwagens wisselend is. De ene bezoeker zegt: ‘Er was zelfs een avond dat er twee stonden,’ een ander laat weten ‘ ik heb bij AH nog niet één keer iemand gezien die karretjes schoonmaakt!‘ Zoals Roland Smulders het dit weekend omschreef, willen bezoekers graag  een ‘Nikita’ aan de deur.

Albert Heijn reageert hierop: ‘Wij reinigen meerdere keren per dag onze winkelwagens en contactpunten in de winkel. Daarnaast bieden wij de klant de mogelijkheid om de winkelwagen naar eigen tevredenheid nogmaals extra te ontsmetten.’ Het aantal bezoekers is gereguleerd middels het aantal winkelwagentjes: ‘Voor onze winkel betekent dat we 130 winkelwagens zouden mogen gebruiken maar we hebben er bewust voor gekozen om dit terug te brengen naar 80. Mocht een koppel samen boodschappen doen dan moeten zij ook twee winkelwagens gebruiken. Natuurlijk willen we ook coulant zijn voor de klant die noodgedwongen zijn of haar kind mee moet nemen. We handhaven zeker op afwijkingen en zijn constant in gesprek met onze klant.’

De aanloop in het centrum van Oisterwijk neemt toe en zal ook komende weken met de versoepelingen en heropening van de terrassen toenemen. De gemeente heeft laten weten nog geen maatregelen te treffen  zoals die in het protocol van het ministerie zijn vermeld.