banner

Oisterwijk trilt nog zeker een jaar


Dat Oisterwijk nog steeds trilt, en minder snel rijden niet werkt, is gisteren bevestigd door ProRail.

Er was een uitgebreid onderzoek nodig, om uit te vinden dat de indruk die inwoners in januari van dit jaar aan onze redactie hebben aangegeven waarheid blijkt. Een eerste en een tweede indruk eerder dit jaar (zie onder) zijn nu met uitvoerig onderzoek bevestigd: Minder snel rijden van intercity’s helpt niet of nauwelijks om trillingen in huizen bij het spoor in Oisterwijk te voorkomen.

Gaan ProRail en NS dan nu toch de ‘onronde wielen‘ van bepaalde treintypes vervangen, zoals men die enkele jaren terug na een eerste onderzoek als oorzaak aangaf?

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

Nee. Vooralsnog gaat ProRail eerst verder met een aantal andere proefopstellingen. Vanwege de Coronacrisis uitgesteld, start later in dit jaar en proef met Under Sleeper Pads (USP), een soort rubberen matten die onder de dwarsliggers komen. Een tweede proef in Oisterwijk eind dit jaar betreft Durflex, een soort schuim dat tussen de spoorstenen wordt gespoten. In 2021 volgt een proef in Dorst waar men de betonnen vloer van de overweg vervangt door een ander materiaal.

Of al deze maatregelen helpen is nog niet bekend.

Reacties op bericht van Gemeente Oisterwijk, met uitsluitend melding dat trillingen niet zijn afgenomen (Bron: Facebook)