banner

Burgemeester Oisterwijk: Social media wordt een beetje het afvalputje van de samenleving


Vertelden we het elkaar vroeger in de huiskamer, op een verjaardagsfeestje of in de kroeg, bij de bakker, of nog verder terug aan de dorpspomp…Tegenwoordig geven inwoners steeds vaker hun mening op social media. Veelal dezelfde reacties, maar nu voor ieder openbaar te lezen op internet, zwart op wit voor een breder publiek. Onze burgemeester, die gaat liever persoonlijk met u in gesprek.

Huiskamer

Net als in de huiskamer, worden er op social media leuke en minder leuke verhalen vertelt en reacties gegeven, ontstaan er discussies, soms hele of halve waarheden, kwetsend of helaas ook haatdragend, regelmatig ook door anderen gecorrigeerd, grappige anekdotes, leuke foto’s en filmpjes, en nog veel meer wat inwoners bezig houdt. Het is hun mening, hun gevoel, hun emotie. Er worden onderwerpen aangekaart, vragen gesteld, beantwoord en informatie gegeven.

Negatief

Als inwoners hun mening willen delen, gaat Burgemeester Hans Janssen niet via social media, maar wel graag persoonlijk met hen in gesprek (Foto: Joris van der Pijll)

Algemeen bekend is dat op negatieve onderwerpen meer reacties komen. Ook zien we dat bij ‘te positieve’ berichtgeving – in het geval inwoners een andere ervaring of indruk hebben – eveneens meer negatieve reacties komen. Bijkomend effect van meer reacties op berichten, is dat deze door die reacties ook bij meer mensen, en meer opvallend in beeld komen. Het kan een algemeen negatief beeld geven. Gelukkig is er ook sociale controle en corrigeren inwoners elkaar. Een enkele keer moet een redactie ingrijpen, als er aanzet tot haat, agressie of zelfs dooswensen voorbij komen. Maar bovenal is het goed te zien dat ook positieve berichten tot veel mooie wensen, medeleven of hulp oproepen.

Burgemeester

Social media, daar heeft de Oisterwijkse burgemeester Hans Janssen weinig mee. Wat hem betreft ‘begint social media een beetje het afvalputje van de samenleving te worden’, zo lazen we recent in De Uitstraling. Een van de redenen zo legt hij ons uit: ‘We lezen vaak wel over de ellende, maar niet de oorzaak. Wel het ongenoegen, maar hoe is dat ontstaan?’ Janssen is zelf niet actief op deze platforms, zijn naam komt op Twitter, Facebook en Instagram niet voorbij. ‘Het is niet aan mij om mijn persoonlijke mening te geven of te reageren. Vanuit mijn functie is het gebruikelijk om namens het college te spreken. Dat doen we gezamenlijk via onze gemeentelijke communicatie.’ Een zorgvuldig uitgangspunt, dat volgens de burgemeester ook nodig is om het politieke besluitvormingsproces niet te verstoren.

Idee

Ondanks zijn persoonlijke afwezigheid op deze media, krijgt de burgemeester volgens eigen zeggen wel voldoende mee via de gemeentelijke organisatie. ‘We volgen en verzamelen berichten en reacties die de gemeente betreft en geven antwoord op vragen.’ De informatie die de gemeente ophaalt, wordt mede gebruikt om een indruk te krijgen van wat er zich in de samenleving speelt. In discussies mengt de gemeente zich niet, maar op direct aan de gemeente gestelde vragen, krijgen de inwoners wel antwoord. Niet van de burgemeester, maar wel van de communicatiemedewerkers, namens het college (Burgemeester en wethouders). Op die manier is in reactie op een bericht op Facebook, ook het idee ontstaan om inwoners een dagje mee te laten lopen met een van de wethouders.

Koppensnellen

Hoewel de gemeente in het hedendaagse omvangrijke medialandschap alle begrip heeft voor het gebruik van ‘aantrekkende koppen’, valt hen op dat een aantal reacties van inwoners gebaseerd zijn op enkel de kop en niet op de meer genuanceerde inhoud.
Normaal schieten de ogen van een lezer over een pagina in de krant (het koppensnellen), en leest men dat bericht waarvan de kop hem of haar aanspreekt, om daarna eventueel een weloverwogen ingezonden brief te sturen. Op internet gaat dat anders. Voorheen konden lezers bij de digitale media reageren onder het artikel, dus vanzelf pas na het lezen van de inhoud. Nagenoeg alle media zijn afgelopen jaren overgestapt op reacties via Facebook. Daar staat een kop, soms met een foto, en lezers kunnen direct reageren, ook zonder eerst het bericht te lezen. Iets om rekening mee te houden.

Dialoog

Regelmatig wordt het gemeentelijk handelen ter discussie gesteld, en soms moet ook de burgemeester het persoonlijk ontgelden. Inwoners uiten hun mening in persoonlijke emoties en bewoording, dat wat hun indruk is. Daarop reageren zou volgens de burgemeester teveel tijd vragen en openbaar in discussie gaan is volgens hem niet de beste methode. ‘Ik nodig inwoners liever uit om in een persoonlijk gesprek bij een kop koffie van gedachten te wisselen, en te kijken of we ergens mee kunnen helpen. Daarvoor staan onze deuren open, en ik maak graag met iedere inwoner die dat wil een afspraak.’

Een gesprek met de burgemeester, of een dagje mee met de wethouder? Bel 013-5291311 of mail naar gemeente@oisterwijk.nl