banner

Waar staat mijn fiets?


Veel treinreizigers gaan gezond naar de trein. Met de fiets, maar fietsers zijn veel tijd kwijt aan het stallen van de fiets. Bij veel stations zijn te weinig goede stalmogelijkheden. Het is een grote ergernis voor veel treinreizigers. Even snel je fiets parkeren voordat je de trein in gaat is op veel stations onmogelijk. Te vol, te chaotisch. In Oisterwijk krijgen we nog al eens de opmerking, dat er wel voldoende plek is, maar aan de verkeerder kant van het station. We staan daarin niet alleen: Den Haag, Maastricht, Groningen, Eindhoven, eigenlijk in alle steden door het hele land is het een probleem.

Druk

De nieuwe onderdoorgang op het station in Oisterwijk; een deel van de fietsenstalling is verhuist naar de andere kant (Bron: Google Maps)

In Nederland wordt flink gefietst. Vooral als er gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer wordt de fiets gepakt om naar het station te komen. Het drukste fietsverkeer is in Utrecht. Onderzoek van de Fietsenbond wijst uit dat het fietspad bij het Smakkelaarsveld het drukste van Nederland is. Ook de tweede en derde drukste plekken liggen in Utrecht; bij de Vredenburg en het Jaarbeursplein. Daarna volgt de Amsterdamse Weesperzijde op een vierde plek en de Grote Markt in Groningen staat op plek vijf.

Binnen parkeren

De fietsenstalling op het centraal station Utrecht moet de grootste ter wereld worden met 12.500 plekken. Sinds de opening in 2017 is het met 7.500 plekken al de grootste van Nederland. Een van de grootste problemen in stationsstallingen zijn weesfietsen: fietsen die nooit worden opgehaald en maar blijven staan in de fietsenrekken. Als er bij een station niets aan weesfietsen gedaan wordt, nemen ze al gauw twintig procent van alle plekken in. Bij veel bemande stallingen wordt dit probleem tegengegaan met sensoren. In de fietsenrekken zit een sensor die bijhoudt hoe lang een fiets er staat. Staat de fiets er te lang dan wordt die verwijderd.

Buiten parkeren

Buiten fietsenstallingen is het dikwijls een puinhoop. Het risico van schade of diefstal is hoog. Fietsen dienen met meer dan één slot beveiligd te worden. Ook komt het herhaaldelijk voor dat iemand anders zijn slot vastmaakt aan een andere fiets waardoor vertrekken onmogelijk wordt. Het is een opgave om een fiets die geparkeerd is terug te vinden.
Zoals gezegd, staan we in Oisterwijk niet alleen. Er zijn achttien miljoen fietsen in Nederland. Veertig procent van de treinreizigers fietst dagelijks naar het station. Samen stallen ze er zo’n 450.000 fietsen. Het aantal treinreizigers neemt toe. En een steeds groter percentage van hen komt met de fiets. Vooralsnog plek genoeg, maar het is soms even zoeken…

 

Delen: