banner

Cadeaubon waardeloos na vertrek Oisterwijkse winkel


Het kan voorkomen: Je hebt een cadeaukaart gekregen, die wil je gaan uitgeven, maar die kaart blijkt plotseling niet meer te gebruiken. De winkel of het restaurant die hun tegoedbon hebben uitgegeven bestaat bijvoorbeeld niet meer, of is helaas getroffen door faillissement. Een tegoedbon of cadeaukaarten die niets meer waard is; het overkomt menig centrum bezoeker.

Cadeaukaarten die beschermd worden door de Stichting Keurmerk Cadeaukaart

Cadeaukaart

Veel ondernemers, ook organisaties als de VVV en sinds kort het Oisterwijkse citymarketing,  geven een cadeaukaart uit. Meestal uit het oogpunt van klantenbinding, immers eenmaal uitgegeven, blijft het geld gekoppeld aan dat ene bedrijf of de leden van die ene organisatie. Alle uitgevers van cadeaubonnen hebben kosten, zoals administratie, promotie en het drukken van dergelijke kaarten. Winst is er ook. Het geld is door de uitgever ontvangen, maar hoeft niet altijd terugbetaald te worden. Denk aan de waarde van verloren of gedeeltelijk verzilverde kaarten en cadeaukaarten waarvan na een bepaalde datum de waarde vervalt.

Het principe voor de consument is simpel: De gulle gever kiest voor een specifieke productgroep zoals bijvoorbeeld een boekenbon of bloemenbon, of kiest een bepaald gebied zoals bij de Oisterwijkse cadeaubon, specifiek voor Oisterwijk. Een bredere besteding kent de bekende VVV cadeaukaart. Geld wordt omgewisseld voor een tegoed op een kaart, die kaart wordt weggegeven aan een vriend , collega of familielid, en bij inlevering van die kaart krijgt deze consument ter waarde van dat bedrag goederen of diensten geleverd.

Helaas

Consumenten die zo’n tegoed kopen of krijgen, verwachten dat hun geld veilig is en de waarde vast en zeker blijft. Helaas komt het ook voor dat cadeaukaarten of cadeaubonnen, tegoedbonnen of anderszins onbedoeld hun waarde verliezen. Consumenten komen dan plots voor verrassingen te staan. De winkelier die zo’n bon uitgaf is vertrokken, de nieuwe eigenaar erkent de waardebon niet. Of als  bijvoorbeeld een restaurant failliet gaat, rest in de regel niets anders dan teleurgesteld de bon van dat restaurant bij het vuil te gooien. Zelfs als de vorige eigenaar in hetzelfde pand na faillissement een vergelijkbare nieuwe zaak begonnen is, hoeft deze de ‘oude’ bon meestal niet meer aan te nemen.

Situaties overigens waar de ondernemers en medewerkers niets aan kunnen doen; ook hen overkomt zo iets ongewild.

Garantie

De nieuwe cadeaubon voor Oisterwijk

 

Bij een gezamenlijke cadeaubon is de situatie anders; bij een individueel wegvallende winkelier behoudt de cadeaubon zijn waarde en kan elders worden ingeleverd. Als het mis gaat met zo’n organisatie is het aantal gedupeerden groter. Hoe zit dat bijvoorbeeld bij de VVV, de eigenaar van de bekende VVV cadeaukaart? De waarde van de VVV cadeaukaart wordt gegarandeerd door de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten.  Deze organisatie garandeert de waarde van diverse bij hen aangesloten cadeaubonnen gedurende drie jaar na uitgifte. Ook hebben ze met elkaar afspraken gemaakt over hoe ze met de consument omgaan.

Oisterwijk

In Oisterwijk kennen we sinds kort de cadeaubon van Stichting Citymarketing Oisterwijk, net als die van de VVV drie jaar geldig. Centrum- en Buitengebiedmanagement Oisterwijk, Ondernemend Moergestel en Gemeente Oisterwijk zijn de participerende partners. Het doel is klanten aan Oisterwijk te binden en daarmee de lokale economie te versterken; ze zijn bij Tiliander en Novy verkrijgbaar. ‘Nadrukkelijk zonder winstoogmerk,’ aldus citymarketeer Piet Duizer. Geen keurmerk, maar volgens Duizer staan de participerende partners garant voor mogelijke risico’s van verliezen: ‘De inkomende gelden worden direct “weggeparkeerd” en blijven uitkeerbaar. De consument en de participerende ondernemers lopen geen enkel risico.’

Cadeaubon van de winkel, VVV of de Oisterwijkse? Of misschien toch een envelopje … de keuze is aan de consument.

Delen: