banner

Oisterwijk trilt! Waar blijft het verbod op onronde wielen?


Het probleem is aangekaart, metingen zijn verricht, de oorzaak ontdekt, de overlast blijft! Dan zou je zeggen: haal de oorzaak weg! 

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

Nee, ProRail en nu ook NS blijven zoeken naar allerlei andere mogelijkheden, proefopstellingen, aanpassingen, maanden wachten, weer een proef, weer maanden wachten. De inwoners die de overlast ervaren van trillingen, kunnen niet anders dan protesteren en wachten. Waarom geen verbod op onronde wielen?

Onronde wielen

De oorzaak zit in onronde wielen van bepaalde treinen. Dat was al langer bekend. In plaats van die treinen, of zo mogelijk die wielen te vervangen, gaan ‘ze’ voor rubbers onder de rails. Let wel, ook dat is een proef, want nog niet gezegd is dat dit werkt. Ook is nog niet gezegd dat als dit werkt er voldoende budget is om daar alle locaties mee te voorzien. Los daarvan, ‘genieten’ de inwoners dan weer een jaar langer van het getril.

Treinen vervangen

NS, verantwoordelijk voor de personentreinen, laat weten dat de intercity’s met deze onronde wielen vanaf 2021 vervangen gaan worden. Het is te hopen dat er treinen voor in de plek komen die geen trillingen veroorzaken.

Bij het goederentransport is dat anders geregeld. Op het spoor rijden onder toezicht van ProRail meerdere vervoerders. Hun treinen moeten voldoen aan de eisen van Inspectie Leefomgeving en Transport.  Blijkbaar zijn trillingen en onronde wielen daar toegestaan.

Verbod

Er zijn steeds meer steden die vanwege gezondheidsredenen oude diesels weren uit de stad. Ze verbeteren daarmee de luchtkwaliteit en gezonde leefomstandigheden van de inwoners. De trillende treinen zorgen ook voor ongezonde leefomstandigheden. Toch is een verbod op deze treinen blijkbaar nog niet mogelijk.

De gemeente heeft geen zeggenschap over het spoor en de landelijke overheid heeft nog geen normen voor trillingen, ondanks dat die trillingen goed meetbaar zijn. Als inwoners of gemeenten een bezoek brengen aan de rechter, zullen ze de overlast moeten aantonen; zonder normen en zonder ‘verbod op onronde wielen’.