banner

Langere goederentreinen over spoor door Oisterwijk


Volgend jaar zo is het plan, rijden er ook door Oisterwijk goederentreinen met een lengte van 740 meter. Het doel is het goederenvervoer per trein te verhogen. Volgens ProRail heeft dit geen gevolgen voor wachttijden aan de overweg.

ProRail wil de hoeveelheid goederenvervoer per spoor verhogen, met meer wagons in dezelfde tijd en via hetzelfde spoor. Een langere trein verhoogt de capaciteit en verlaagt de kosten per container. Hiervoor zijn testen gedaan met treinen van 740 meter; honderd meer dan normaal. Voor het wachten en passeren worden speciale locaties aangewezen die daarvoor geschikt zijn, of geschikt zijn gemaakt.

Oisterwijk

Wat er kan gebeuren als goederentreinen Oisterwijk in tweeën splitsen …

René Vegter, woordvoerder van ProRail: ‘Waarschijnlijk gaan er volgend jaar al incidenteel langere goederentreinen rijden. Vanaf 2021 worden deze structureel in de dienstregeling opgenomen.’ Het zou gaan om een beperkt aantal van 2 tot 4 per dag. ‘Dat hangt samen met het feit dat treinen van deze lengte niet aan de kant kunnen worden genomen. Daar zijn de zogeheten buffersporen qua lengte niet op berekend. Daarom moeten deze treinen in een keer door kunnen rijden vanaf Rotterdam naar Duitsland.’

Verkeer
De laatste tijd is het rustig, maar afgelopen jaar waren er om diverse redenen veel verstoringen van het treinverkeer, met als gevolg dat in Oisterwijk meerdere overwegen werden afgesloten en Oisterwijk in tweeën werd gesplitst. Langere treinen zouden mogelijk ook voor toename van die problemen kunnen zorgen. Vegter: ‘De effecten op de dichtligtijden van overwegen zijn verwaarloosbaar. Bij verstoringen is de procedure gelijk aan de huidige situatie. Het effect is niet groter dan wanneer nu een goederentrein strand.’

Pluspuntje

Ook nu is er in Oisterwijk sprake van een ernstige verstoring van en gevaar voor het lokale wegverkeer bij het tot stilstand komen van een goederentrein of een storing in het seinsysteem. De extra honderd meter zou mogelijk net wel of niet niet een extra overweg extra kunnen bezetten. Klein pluspuntje: Voor voetgangers is op het station een onderdoorgang beschikbaar die sinds kort vanaf beide kanten bereikbaar is!

Bekijk of lees hieronder de eerdere reportage van PIT Onderzoek over ‘Gevaar op het spoor in Oisterwijk’:

 

 

Delen: