banner

Met je bedrijf opvallen op lokale events doe je met deze tips


In Oisterwijk en omgeving wordt er met regelmaat een leuk event, een markt of een beurs georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de zuivelproeverij De Smaak van Heukelom afgelopen mei of aan het jaarlijks terugkerende Intents Festival in Oisterwijk. Bij sommige events kun je als lokale ondernemer een standje huren om aandacht te vragen voor het product of de diensten die je verkoopt. Dat dat een goed idee is, zullen andere ondernemers in de omgeving van Oisterwijk ongetwijfeld ook vinden. Hier een aantal tips waarmee je met je bedrijf meer kunt opvallen op lokale events, zodat je uiteindelijk meer klanten én meer winst scoort.

Kies voor de juiste plek op het event

Tijdens evenementen je producten aan de man brengen (Foto: Joris van der Pijll).

Potentiële klanten ontmoeten? Dat doe je door te laten zien dat je er bent en dat je benaderbaar bent. Hoe beter kan dat dan door een standje of een kraam te huren op een lokaal event? Vooral bij grote evenementen is het aan te raden om te zorgen voor een goede eerste indruk. Je moet in eerste instantie in ieder geval voorkomen dat je ergens in een hoekje staat waar niet veel mensen langskomen. Meld je daarom zo vroeg mogelijk aan; in de meeste gevallen kun je namelijk een voorkeur aangeven voor een plek waar je zou willen staan. Kies bijvoorbeeld een plek aan het begin van een event of ga juist voor een plekje vlakbij een eettentje. Bezoekers nemen daar namelijk over het algemeen de meeste tijd om even te zitten. Hoe handig is het dat ze tijdens een hapje en drankje uitzicht hebben op jouw producten?

Zorg voor gepersonaliseerd drukwerk

Zodra je eenmaal de juiste plek hebt gescoord, is het zaak om op te vallen. Naar een lege stand zal niemand écht omkijken. Een van de dingen waarmee je mensen kunt trekken is het laten maken van gepersonaliseerd drukwerk. Denk bijvoorbeeld aan flyers, posters, visitekaartjes én een grote banner die je op kunt hangen. Schakel een expert in die voor jou aan de slag kan gaan om een te gek design te maken met je bedrijfslogo. Het is goed om te weten dat je hierbij moet zorgen voor consistentie in je promotiemateriaal: alles moet hetzelfde design hebben. Vervolgens kun je dit online voordelig en snel af laten drukken door 123drukken en je hebt je gepersonaliseerde drukwerk binnen no time in huis. Extra tip: ga voor net iets meer dan alleen de standaard flyers en posters. Laat bijvoorbeeld ook boekenleggers of bierviltjes maken (mits dit bij je bedrijf past natuurlijk.)

Promoot je product op evenementen, bijvoorbeeld met je eigen bierviltjes.

Kies voor een actieve houding

Het hebben van een opvallende stand met kwalitatief en gepersonaliseerd promotiemateriaal is niet het enige dat je nodig hebt om klanten te trekken. Let ook op je houding achter de kraam. Neem je een actieve houding aan en spreek je mensen aan met een glimlach dan zul je zien dat er meer mensen op je stand afkomen dan wanneer je passief achter de kraam staat met je smartphone in je hand. Mensen komen naar een beurs of een event om lekker te kunnen shoppen of rond te kijken voor hun plezier. Uit onderzoek blijkt dat funshoppen van positieve invloed is op levensgeluk. Daar kun jij als ondernemer een handje bij helpen! De kans is namelijk groter dat mensen ergens iets aanschaffen waar ze met een lach worden ontvangen en waar iemand vol enthousiasme meer kan vertellen over de producten of diensten die worden aangeboden. Trek dus je mooiste kleding aan, neem je beste humeur mee en je zult zien dat jij blij wordt van de klanten die weer blij worden van jou.

Laat zien wat je verkoopt

Tot slot is het belangrijk om te weten dat de aandacht van de klant moet worden vastgehouden, wanneer hij of zij eenmaal naar je stand gekomen is. Uiteraard ben je met je vrolijke praatje en het nodige promotiemateriaal al op de goede weg, maar om mensen te trekken die blijven en misschien zelfs wat kopen is er nog een tip die je kunt volgen. Laat zien wat je verkoopt aan de hand van demonstraties van het product of de dienst, het liefst op een interactieve manier. Mensen vinden het fijn om betrokken te worden, ook in het geval van een event of bij een stand óp een event. Stel vooraf een rooster samen met een aantal tijden waarop je je producten gaat demonstreren zodat men direct ziet wat hij of zij kan verwachten van een eventuele aankoop. Het zit immers in de aard van de mens om te willen weten wat iets is en hoe iets precies werkt.

 

Delen: