banner

Gemeente Oisterwijk laat regentonnen en laadpalen links liggen


Raadslid Ruud van der Star hekelt een besluit over regentonnen; Patrick Simons snapt niets van beleid op snellere gratis (jawel) laadpalen. Erg duurzaam is Gemeente Oisterwijk wat dit betreft niet bezig.

Haarens succes

Een recente ‘langzame’  oplaadpaal had volgens Patrick evengoed een ‘snelle’ kunnen zijn (Foto: Joris van der Pijll)

De regentonnenactie in Haaren is een groot succes. Meer dan 300 inwoners kochten tegen gereduceerd tarief een regenton, gesubsidieerd door de Gemeente Haaren. Een lang geleden ook in Oisterwijk gehouden actie, waarbij regentonnen voor een prikkie gekocht konden worden, zou dan ook best herhaald mogen worden. Raadslid Ruud van der Star (PrO) vroeg dat aan de gemeente, kreeg in eerste instantie geen antwoord, vervolgens alsnog na wat aandringen via social media.  ‘Maar niet bevredigend,’ zo laat Ruud via twitter weten. Zijn verzoek werd afgewezen. Hij gaat met zijn partij in overleg, of er een formeel vervolg komt op dit onderwerp.

Slow-motion

Tegelijk heeft Patrick Simons, voormalig raadslid en lid van de Duurzame Energie Coöperatie (DEC), commentaar op het uitvoeringsbeleid van Gemeente Oisterwijk, in verband met het plaatsen van ‘langzame’ laadpalen voor elektrische auto’s. In plaats van de modernere 22 kW palen, vraagt de gemeente steevast om de lichtere 11 kW variant (kW staat voor het vermogen, de hoeveelheid energie die kan worden afgegeven aan de elektrische auto tijdens het opladen). Volgens Patrick een kwestie van een ander briefje naar de energie provider; beide palen zouden de gemeente geen geld kosten.  Ook hij moest lang wachten op antwoord, en kreeg vandaag reactie: ‘De palen die op dit moment geplaatst worden zijn niet bedoeld voor snelladen, daarom volstaat 11kW. Ook is de ondergrondse infrastructuur op veel plekken nog niet geschikt voor laadpalen van 22kW. Wanneer we in de toekomst locaties hebben, waar het wel wenselijk is ‘snel-laadpalen’ te plaatsen, gaan we daarover in overleg met de netbeheerder,’ aldus het antwoord van de woordvoerder.

Een beter en landelijk gebruikelijk bord zou misverstanden kunnen voorkomen, en zorgen dat deze laadplek beter beschikbaar is voor de juiste doelgroep (Bron: Twitter Patrick Simons)

Gratis

Volgens Patrick een gemiste kans, ‘die kunnen slechts met 11kW laden. Dat is afhankelijk van de auto ongeveer 40-45km per uur laden. Met 22kW is dat het dubbele. Een auto hoeft dan minder lang te laden en dan is er meer doorstroming.’ Volgens Patrick kan iemand die even gaat eten of winkelen, daarna weer snel en vol verder rijden, wat met de langzamere huidige palen niet lukt. En hoewel dit door Patrick al vaker is aangegeven, het zou de gemeente niks meer kosten en slechts een verzoek zijn aan de provider, kiest de gemeente er nog niet voor om standaard 22 KW aan te vragen.

Tot slot was er nog een verkeersbord, dat afwijkt van de landelijk gebruikelijk borden, en daarmee zoals te zien op de foto van Patrick, voor misverstanden zorgt…  Die plek was die dag in ieder geval niet beschikbaar.

Delen: