banner

Scholieren Durendael Oisterwijk in de prijzen


Negen vmbo-leerlingen van het 2College Durendael in Oisterwijk zijn op vrijdag 12 april in de prijzen gevallen bij de competitie Junior Company van het Jaar 2019.

Vier leerlingen wonnen met hun eigen bedrijfje Jolie de tweede plek en de andere leerlingen bemachtigden met hun Boxellent de derde plek. Junior Company van het Jaar is een landelijke prijs die jaarlijks door stichting Jong Ondernemen wordt uitgereikt aan de beste bedrijfjes van middelbare scholen.

Jolie wordt tweede in de competitie Junior Company van het Jaar 2019 in categorie vmbo. V.l.n.r. Liza van den Aker, Stephanie de Bekker, Elle van der Loo en Jamie van Hulten (Foto: Jostijn Ligtvoet)

Het team van Jolie verkoopt zelfgemaakte goudkleurige armbandjes met een bedeltje en een sluiting. Daarnaast maken de leerlingen van vmbo-3 armbandjes van touw. Een deel van de opbrengst gaat naar het goede doel Free a Girl. Boxellent bedacht de Box2GO: een 3-in-1 concept dat bestaat uit een telefoonstandaard, geluidsversterker en sleutelhanger. Tijdens de finale namen de leerlingen van het 2College Durendael het op tegen zes andere teams. Ze werden door een jury beoordeeld op de presentatie van hun stand, het Stand van zaken rapport en een pitch. De jury bestond uit: Gertrud van Erp (VNO-NCW), Mariolein van der Plas (Jong Ondernemen) en Wouter Jansen (Ristretto). Beide teams gingen niet met de winst naar huis, maar Jolie werd tweede en Boxellent derde.

Programma Junior Company

Boxellent wint de derde prijs in de competitie Junior Company van het Jaar 2019 in categorie vmbo. V.l.n.r. Kiki van Oorschot, Goos Donders, Luna Fonken, Dennis van Loosbroek en Gijs Snoeren ( Foto: Jostijn Ligtvoet).

Een schooljaar lang werken bijna 3.000 scholieren aan hun eigen bedrijfje tijdens het programma Junior Company van stichting Jong Ondernemen. De scholieren richten in teams een eigen company op en runnen deze een heel schooljaar lang. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product, schrijven een ondernemingsplan, verkopen aandelen en houden hun financiële administratie bij. Een onderdeel van dit programma is de strijd om de titel Junior Company van het Jaar. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in voor de competitie door het inleveren van een ondernemingsplan en een verkooppitch. Na een strenge selectie werden er vijftien companies, acht in de categorie vmbo en zeven in de categorie havo/vwo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale op 12 april.

 

 

Delen: