banner

Onbekend hoe lang Oisterwijk nog trilt


Duidelijk is dat de tot nu toe ondernomen acties, ook de aangebrachte aanpassingen, de trillingen in Oisterwijk niet gaan wegnemen. Een woordvoerder van ProRail bevestigt dat.

Eerder werden er na diverse metingen Shimlifts aangebracht; afgelopen week werden deze bijgesteld. ‘De praktijkproef met de Shimlifts is nog niet gereed. Inmiddels is wel duidelijk dat deze innovatie de toegenomen hinder bij de overwegen niet volledig gaat wegnemen,’ aldus ProRail. Er worden nog wel metingen gedaan, en ervaringen van omwonenden opgevraagd, daarna maakt ProRail de balans op. Het is hiermee niet klaar, zo laat ProRail weten: ‘Ondertussen zijn we ons aan het beraden over mogelijke nieuwe stappen. Het is nog te vroeg om daar al uitspraken over te doen.’

Nog even wachten

De Oisterwijkse wethouder Dion Dankers liet vorige week weten dat de trillingen die bepaalde treinen op het spoor bij inwoners in huis veroorzaken, onacceptabel zijn. Toen bleek dat de aanpassingen niet het gewenste resultaat hadden, hebben we hem de vraag gesteld: ‘Wat kan en gaat de gemeente voor stappen ondernemen om de overlast voor haar inwoners weg te nemen? Welke maatregel zou volgens de gemeente op korte termijn gevraagd of opgelegd kunnen worden?’ Zijn antwoord: ‘Even afwachten, als wij iets te melden hebben hoor/lees je dat vanzelf. Mijn uitspraak over het feit dat trillingen onacceptabel zijn staat nog als een paal boven water en zal dat ook altijd blijven. Maar soms moet je een proces even met rust laten, zodat ik kan doen wat ik moet doen en er een beter eindresultaat tot stand kan komen.’

2017

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

In 2017 kwamen er bij ProRail opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. Inwoners van Oisterwijk gaven begin 2018 aan, dat met name de Intercity, die na aanpassingen aan het spoor met hogere snelheid door Oisterwijk rijdt, voor toename van trillingen zorgt. ProRail liet onderzoek doen en daarbij was de belangrijkste conclusie dat vooral een bepaald type locomotief bij hogere snelheden fors meer trillingen veroorzaakt, dit vanwege on-ronde wielen.

 

Delen: