banner

Oisterwijk trilt nog steeds! (Tussenstand deel 2)


De actiegroep Oisterwijk Trilt is na het bijstellen van de zogenaamde Shimlifts, nog niet overtuigd van het effect. Een tussenstand:

Afgelopen week sprak Wethouder Dion Dankers uit dat het onacceptabel is dat inwoners last hebben van trillingen. Die trillingen zijn er nog steeds. De genomen maatregelen, het plaatsen en afgelopen week ook bijstellen van Shimlifts, heeft nog niet veel geholpen.

Tussenstand

6 van de 180 leden van Oisterwijk Trilt hebben aan de organisatie laten weten wat hun ervaringen zijn. 3 ervaren geen verschil en 1 ervaart minder trillingen, 2 geven aan dat het lijkt of de trillingen anders binnenkomen. Inmiddels zijn er ook nieuwe meldingen binnen gekomen van mensen die overlast ervaren.

Tussenstand deel 2 

Direct na publicatie van bovenstaande ‘tussenstand’ kwamen er veel reacties op Facebook. Tot heden alleen negatieve berichten, geen enkele verbetering. Wel een enkeling die aangeeft dat het geluid anders klinkt, maar nog geen sprake van vermindering.

Proef

Bij vijf overwegen op de Brabantroute worden zogeheten ShimLifts geïnstalleerd (zie film onder). Dat zijn een soort kunststof wiggen die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf worden geschoven. De praktijkproef in Oisterwijk heeft tot doel om te onderzoeken of de toepassing van Shimlifts bij deze overwegen de overlast vanwege trillingen kan verminderen. De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLifts vlak voor een overweg te installeren, ontstaat er een betere aansluiting tussen spoor en overweg en veroorzaakt de passage van een trein mogelijk minder trillingen.

Trillingsoverlast Brabantroute

In 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. ProRail liet onafhankelijk onderzoek doen en daarbij was de belangrijkste conclusie dat vooral een bepaald type reizigerstrein fors meer trillingen veroorzaakt dan andere reizigerstreinen, en dan vooral bij het passeren van overwegen waar door verschillen in stijfheid in de ondergrond een extra oneffenheid ontstaat.

 

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

Delen: