banner

Oisterwijk trilt al iets minder (+ Film)


De actiegroep Oisterwijk Trilt is na een eerste dag ‘voorzichtig positief’:  ‘Morgen en vrijdag gaan ze de Shimlifts plaatsen aan de spoorwegovergang bij Blokshekken en Pannenschuurlaan, dan gaan we informeren naar bevindingen van de andere bewoners.’

Voor wethouder Dion Dankers is het nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over het resultaat, ‘maar we zijn wel blij dat @ProRail en @ns de trillingsproblemen serieus nemen en snel actie ondernemen.’

Bij vijf overwegen op de Brabantroute worden zogeheten ShimLifts geïnstalleerd (zie film onder). Dat zijn een soort kunststof wiggen die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf worden geschoven. Bij een eerste, beperkte proef in Dorst is door toepassing van de ShimLift een duidelijke afname van de trillingen gemeten. De praktijkproef in Oisterwijk heeft tot doel om te onderzoeken of de toepassing van Shimlifts bij deze overwegen de overlast vanwege trillingen kan verminderen.

De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLifts vlak voor een overweg te installeren, ontstaat er een betere aansluiting tussen spoor en overweg en veroorzaakt de passage van een trein mogelijk minder trillingen.

Trillingsoverlast Brabantroute

In 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. ProRail liet onafhankelijk onderzoek doen en daarbij was de belangrijkste conclusie dat vooral een bepaald type reizigerstrein fors meer trillingen veroorzaakt dan andere reizigerstreinen, en dan vooral bij het passeren van overwegen waar door verschillen in stijfheid in de ondergrond een extra oneffenheid ontstaat.

 

De mening van deze inwoners is duidelijk (Foto: Toby de Kort).

 

 

Delen: