banner

Oisterwijkse politiek nog niet klaar voor parkeerproblemen KVL


Duidelijk is nu al, dat de parkeercapaciteit op het KVL-terrein te laag is om aan de vraag te voldoen. Ook de in het plan geplande grote parkeerplaats zal onvoldoende zijn. Er zou een ondergrondse parkeergarage moeten komen, maar wie gaat dat betalen?

De nieuwe eigenaar van de KVL gebouwen, Polimeks, heeft gevraagd om 150 extra parkeerplaatsen, direct naast het U-gebouw, waar binnenkort gestart wordt met de sloop, en daarna een hotel en appartementen zijn gepland. Bedrijven moeten in Oisterwijk in principe zelf zorgen voor hun parkeervoorziening, maar daar is op eigen terrein geen plek voor, en ook de geplande garage onder dat nieuwe hotel, is onvoldoende. In dat geval kan een bedrijf aan de gemeente vragen om in parkeerplekken te voorzien.

Te weinig

Parkeren op KVL is al langer een probleem

De gemeente heeft in het KVL plan parkeerplekken opgenomen, maar deze blijken nu al te weinig. Ook na de realisatie van de grote parkeerplaats voor de toekomstig nieuwe Boerenbond en supermarkt, zal die capaciteit bijna zeker te weinig zijn; ook het aantal gebruikers neemt toe. Extra parkeerruimte is nodig omdat de geplande parkeerplekken naar verwachting te beperkt zijn voor zowel bedrijven op KVL, het hotel en appartementen, bezoekers aan de wijk, de supermarkt en Boerenbond, en personeel en bezoekers van het Oisterwijkse centrum.

Wie gaat dat betalen?

Omwonenden willen niet dat de parkeerplekken betaald moeten worden door de gebruikers, omdat daarmee de parkeerdruk in hun straten nog verder toeneemt. Met name personeel van bedrijven parkeert in hun straten. Bovendien zou de gemeentepolitiek zichzelf moeten afvragen, of betaald parkeren loont. Elders in Oisterwijk staan diverse betaalde parkeerplekken en garages nagenoeg leeg. Een gemeentelijke parkeergarage bouwen en rekenen op stevige opbrengsten van parkeerders, is eerder bijvoorbeeld in Tilburg goed mis gegaan.

Politiek

De VVD heeft eerder aangegeven dat een extra parkeergarage op KVL nodig is, omdat er anders ruimte tekort is. De verdere uitwerking is voor de VVD nog prematuur. ‘Wij volgen de ontwikkelingen met interesse en wachten die eerst af,’ aldus Anne Cristien Spekle (VVD).

Algemeen Belang wil eerst duidelijkheid van het college (burgemeester en wethouders) over het parkeren. ‘Dan zal duidelijk worden wie extra parkeermogelijkheden moet hebben, waar en de kostenverantwoordelijkheid,’ aldus Jan Jonkers (AB).

Ook Carlo van Esch van PGB vindt het nog erg vroeg te reageren: ‘Wij gaan ervan uit dat er voldoende parkeerplekken komen op KVL.’ De ondernemers op de KVL moeten wat PGB betreft zelf voldoende parkeergelegenheid realiseren of bekostigen. ‘Een parkeergarage kan daarbij zeker een meerwaarde hebben.’

Van CDA en PrO werd desgevraagd geen reactie ontvangen.

Opschuiven?

Een ondergrondse parkeergarage is duidelijk duurder dan het realiseren van een parkeerplaats. Een mogelijkheid daartoe is de bebouwing in het gebied te beperken, en daar ruimere parkeervoorzieningen aan te brengen, om vervolgens elders in Oisterwijk in de woonbehoefte te voorzien. Voor de politici is het nog te vroeg deze vraag te beantwoorden.

 

Delen: