banner

Gemeente Oisterwijk geeft onjuiste informatie aan inwoners (Update)


‘Uw storingsmelding aan de openbare verlichting is opgelost.’ Helaas, het is onjuist!

‘Deze storing wordt nu als afgesloten aangemerkt,’ zo sluit de gemeente haar bericht af, enkele dagen nadat een inwoner een storing aan de straatverlichting heeft gemeld. Dat ‘aangemerkt’ is juist; in het computersysteem van onze lokale overheid is de storing ‘opgelost’. Het systeem toont meer van deze ‘opgeloste’ zaken, die in de praktijk op straat echter iets anders laten zien, of in dit geval, niks laten zien, want het was nog steeds hartstikke donker gisterenavond.

Wil je hier fietsen in het donker?

Automatiseren is een lust, maar voor sommige mensen ook een bron van irritatie. Bijvoorbeeld voor inwoners, als er informatie uit de gemeentelijke PC komt rollen, die gewoon feitelijk onjuist is. Ze worden teleurgesteld, moeten opnieuw hun storing melden, en opnieuw wachten.  Overigens ook ‘werkverschaffing’ voor de ambtenaar, die de klacht opnieuw in behandeling moet nemen, waarna opnieuw …

Voor de ambtenaar is het systeem blijkbaar ook vervelend, want zou hij de melding niet als ‘afgewerkt’ aanvinken, krijgt hij informatie dat de storing nog niet is verholpen (wat feitelijk juist is). De manager ziet de cijfers van openstaande klachten oplopen, en dat vinden managers meestal niet fijn.

De klacht is door de gemeente neergelegd bij een onderaannemer; een bedrijf dat opdracht krijgt de klacht te onderzoeken. Daarmee is voor de ambtenaar ‘de kous af’, en de melding wordt ‘… als afgesloten aangemerkt’. Daarmee is de storing nog niet opgelost, dat kan zomaar vandaag gebeuren, of nog weken duren.

Wel uit beeld van de ambtenaar; niet uit beeld van de inwoner!

En zo komt het dat inwoners regelmatig klagen over een trage afhandeling of onjuiste informatie, en de wethouder in de raadszaal verklaart dat alle klachten snel en soepel worden opgelost (wat overigens ook voorkomt!).

‘Alles gaat goed’ klinkt leuk, maar de praktijk laat anders zien…

Update:

Gemeente Oisterwijk laat daags na dit bericht op haar Facebook weten, dat de storing nog niet is opgelost. De melding aan de inwoner geeft aan van wel…

Delen: