banner

Trilt Oisterwijk naar een tweede Groningen? ProRail krijgt uitdaging mee!


In reactie op een landelijk gepubliceerde uitspraak, dat gemeenten moeten zorgen dat woningen beter bestand zijn tegen trillingen van het spoor, draaien enkele inwoners van Oisterwijk die ‘uitdaging’ om, met een direct op ProRail gerichte oproep, om vooral te zorgen dat hun spoorlijnen geen trillingen veroorzaken, zoals ze dat volgens 160 bewoners in Oisterwijk sinds een jaar opvallend meer doen.

Een ingezonden brief van de actiegroep Oisterwijk Trilt:

Beste Pier Eringa,

In het interview dat u hebt gegeven in de Volkskrant van 15 oktober, gaf u woorden aan uw opgeheven vingertje richting de gemeenten. Ik daag u uit om te reageren op ons opgeheven vingertje richting Prorail.
Wij wonen sinds 2 jaar dichtbij het spoor in Oisterwijk. Toen wij het huis kochten hebben wij de geluidshinder aanvaard. Van voelbare trillingen was geen sprake. Precies 1 jaar geleden heeft ProRail het spoor vernieuwd in Oisterwijk en sinds die tijd liggen wij wakker van trillingen (dreunen van treinen die op de niet vernieuwde spoorwegovergang beuken). Wij kijken uit over het spoor en zien dat vooral de intercity’s direct de dreunen veroorzaken. Wij hebben dit vrijwel meteen bij ProRail gemeld. Inmiddels is er materiële schade aan ons huis en slapen wij slecht door die dreunen. In Oisterwijk zijn er 160 soortgelijke gevallen. In Dorst en Rijen ook. Sinds een paar maanden weten wij van soortgelijke (andere treinen) gevallen in Vught, ‘s-Hertogenbosch, Ticht etc…. noordelijke tak van Betuwe route. Al deze mensen met immateriële en materiële schade die niet wordt erkend door ProRail.
ProRail kan geen 2de “NAM” worden, omdat ProRail dat al is. U spendeert ons belastinggeld aan dure juristen en onprofessionele onderzoeksbureaus om geen schade uit te hoeven keren, die veroorzaakt zijn door rijdende treinen. U mag trots zijn, want er is nog nooit schade erkend/uitgekeerd. De door u, van ons belastinggeld, duurbetaalde experts die achter hun bureau vooral veel berekenen, doen hun werk “goed”. Deze hele situatie lijkt verdacht veel op de ellende in Groningen, veroorzaakt door de NAM.
ProRail moet zorgen dat treinen over het spoor kunnen rijden zonder overlast te veroorzaken of de NS moet materieel inzetten dat over het spoor (aangelegd door ProRail) kan rijden zonder overlast te veroorzaken. Volgens ons ligt de verantwoordelijkheid bij ProRail.
Neem uw verantwoordelijkheid en hef het vingertje niet naar de gemeenten en huiseigenaren. Verschuil het falen van ProRail om een goed spoornetwerk aan te leggen niet achter bouwtechnische zaken. U veroorzaakt meer en meer overlast; moeten de ander (gemeenten en woningbezitters) zich daartegen bewapenen??? Dat is de omgekeerde wereld volgens ons.
Wij gaan graag met u in gesprek over ons opgeheven vingertje.

Met vriendelijke groet,

Burgerinitiatief Oisterwijk Trilt

Delen: