banner

Geheim rapport rotondes Oisterwijk boven water


Het tot nu toe door de gemeente angstvallig geheim gehouden rapport over de rotondes aan de Moergestelseweg in Oisterwijk, is gisteren na ons bericht hierover alsnog openbaar gemaakt. Het rapport dateert van 14 november, en is daarmee 7 maanden door het college achter gehouden. Net als een aantal jaren terug bij het rode fietspad op de Baerdijk, speelt ook hier het belang van de busroute mee, zo blijkt uit dit rapport.

Geheim
Volgens een brief van het college (burgemeester en wethouders) aan Partij Gemeente Belangen, ‘is onterecht het beeld ontstaan van een rapport dat niet gedeeld mag worden’ en is er ‘absoluut geen sprake van een geheim rapport’. Het rapport werd eerder ondanks herhaaldelijk verzoek niet toegezonden aan de redactie; uitleg daarover bleef eveneens achterwegen. Ook na vragen uit de politiek, duurde het nog 2,5 maand! De reden daarvoor, zo zegt het college in haar brief: ‘We zijn er zelf nog niet helemaal van overtuigd welke maatregelen mogelijk zijn en effectief de verkeersveiligheid verbeteren, ook afgezet tegen de kosten.’ Waarom die uitleg nu pas komt, voegt de woordvoerder toe: ‘Die uitleg hadden we eerder kunnen geven.’ Het rapport is nu openbaar, maar voor de afgelopen 7 maanden, kunnen we toch echt geen andere uitleg vinden dan ‘Geheim gehouden’.

Veilig

Een fietser geschept op de rotonde aan de Moergestelseweg in Oisterwijk (Foto Toby de Kort).

Het rapport lezende, komen er een aantal constateringen voorbij. Fietsers rijden tegen het verkeer in, en daarbij valt het de onderzoeker op dat op de overige fietspaden tweerichtingsverkeer zijn, terwijl dat op de rotonde niet zo is. Op diverse plekken is er te weinig ruimte tussen de rotonde en het fietspad, waardoor auto’s de doorgang blokkeren. Een enkele keer zien automobilisten de fietser niet, en verleent geen voorrang, of denkt de automobilist vanwege de afbuigende vorm, dat de fietser de rotonde niet neemt, maar rechtdoor rijdt. Er zijn bij de camerabeelden ook enkele bijna ongelukken gezien, en uit de praktijk blijkt ook dat er een aantal ongelukken zijn geweest. Soms minder ernstig en niet vermeld in het overzicht; een aantal met ernstig letsel.

Advies
Het onderzoeksbureau adviseert de fietspaden in dezelfde bocht mee te laten lopen met de rotonde, zodat automobilisten duidelijker zien als de fietser de rotonde neemt, en niet onterecht de indruk krijgen dat de fietser de rotonde verlaat. Ook adviseert de onderzoeker de rijbaan smaller te maken middels een zogenaamde rammelstrook, een verkeersremmende maatregel. Het op een juiste wijze toestaan van tweerichtingsverkeer, bewust wel zodat men weet dat dit kan, zou veiliger zijn dan een eenrichtingsverkeer. Dit laatste in combinatie met onderstaande drempels.

Bus
Het rapport rept over het aanbrengen van drempels, om de attentiewaarde van de oversteken te verhogen. ‘Vanwege de aanwezigheid van openbaar vervoer is destijds om comfortredenen besloten geen drempels toe te passen,’ zo staat vermeld. Een aantal jaren terug bij het rode fietspad op de Baerdijk, werd door de gemeente precies ook die reden aangevoerd om geen of slechts lage drempels te gebruiken. Na enkele jaren van problemen aldaar, kwam er een ‘stil gehouden’ rapport boven water, waarin ook drempels werden geadviseerd. De aanpassing werd na pakweg vier jaar doorgevoerd.

En nu
Samen met het rapport, kwam er gisteren ook een reactie op het advies: ‘We zijn er zelf nog niet helemaal van overtuigd welke maatregelen mogelijk zijn en effectief de verkeersveiligheid verbeteren. We zijn ook nog steeds van mening dat de rotondes veilig gebruikt kunnen worden.’ Deze zomer komt de gemeente met een plan, zo staat vermeld. Hoe lang daarna de eventuele aanpassingen worden gerealiseerd is nog niet bekend.

Tussentijds , of eigenlijk altijd, is extra oplettendheid nodig!

 

 

Delen: