banner

Sedaa bij GUO Oisterwijk


Magische onder- en boventonale keelzang. Daarmee vult Sedaa op zondag 15 oktober hotel-restaurant Boschoord aan Gemullehoekenweg 143 middenin Oisterwijks bos- en vennengebied. Daarbij speelt het Mongools/Perzische kwartet meesterlijk op fascinerende instrumenten als paardenhoofdviool en 120-snarig hakkebord. Op uitnodiging van concertorganisatie Groeten Uit Oisterwijk geeft Sedaa ’s middags om 15.00 uur een GUO-concert. GUO en artiesten nodigen alle concertbezoekers van harte uit voor hun interactieve GUO-workshop onder- en boventonale keelzang. Die is ’s avonds van 20.00 tot 21.30u voor zowel toehoorders als (nog beter!) deelnemers.

GUO verkoopt op 15 oktober tickets à 20 euro ter plekke in Boschoord van 14.00u tot aanvang concert, maar VOL=OP. Toegang tot de avondworkshop is bij het middagconcert inbegrepen. Wie uitsluitend de workshop bezoekt, betaalt ’s avonds alsnog 20 euro. Liefhebbers reserveren nu al digitaal via een link op http://guo.inoisterwijk.nl. GUO rekent 0 (= NUL!) euro toeslag bij ticketreservering. Ook parkeren bij Boschoord is gratis. Parkeerplaats vol? Op een boogscheut zijn meerdere gratis parkeerplaatsen. Wie zijn GUO-bezoek uitbreidt tot compleet dagje of weekendje  cultureel, gastronomisch, lommerrijk Oisterwijk, geniet in Boschoord speciale GUO-korting op lunch, diner en overnachting met ontbijt. Hiervoor geldt telefonisch reserveren bij Boschoord op 013 – 5231600.

Exotische ontmoeting

Sedaa komt naar Oisterwijk

Drie Mongolen en een Pers. Ofwel: Mongolië ontmoet de Oriënt. Die exotische ontmoeting tussen deze muziekculturen versmelt in Sedaa tot uniek vernieuwende, maar toegankelijke wereldmuziek. Ook voor Westerse oren is het zuiverend om deze mystieke, melancholische muziek te beleven. Op cd, maar zeker ook in een concert.

Sedaa betekent stem in het Perzisch. Vocalen drukken inderdaad een stevig stempel op het groepsgeluid. De muzikanten zijn meesters in boven- en ondertonale keelklanken die de Mongoolse muziek typeren. Resonerende vocalen die ze met ogenschijnlijk gemak van podium richting zaal dirigeren, lijken van overal en nergens te komen, zich hun weg door de ruimte te dansen, om naar overal en nergens te gaan. De beheersing van het instrumentarium verdient het predikaat uitmuntend.

Instrumentarium

De gitaar en percussie van Iraanse multi-musicus Omid Bahadori doen westers vertrouwd aan (akoestisch en leadgitaar, cajon, handtrom, vergelijkbaar met een Ierse mega-bodhran). Hetzelfde geldt voor het hakkebord, althans voor wie verwantschap ziet met de hammer dulcimer die in varianten voorkomt in onze westerse muziektraditie. Ganzorig Davaakhuu geniet internationaal erkenning als virtuoos op dit sprankelende, 120-snarige instrument. Met halzen overvloeiend in uit hout gesneden  paardenhoofden, ogen de contrabas van Nasaa Nasanjargal en de viool van Naraa Naranbaatar als Mongoolse ambachtskunst.

Traditionele koperen en andere blaasinstrumenten vervolmaken het ruimtelijke beeld dat de toehoorder brengt nabij briesende przewalskipaarden, dravend over winderige, uitgestrekte  steppes. Maar Sedaa roept evengoed de illusie op van voetbalsupporters die zich in een volgepakt stadion massaal verbroederen met zielsverwarmende samenzang. Om vervolgens stil te genieten van een eeuwenoud Perzisch liefdeslied, vertolkt door ontroerende zang van Omid die zichzelf akoestisch bijstaat met subtiel voortkabbelend snarenwerk.

Boven- en ondertonale keelzang

Met haar kenmerkende boven- en ondertonale vocalen grijpt Sedaa terug naar vibrerende keelzangtechnieken van haar nomadische voorouders. Daarin brengen de verschillende zangers meerdere toonhoogtes gelijktijdig terug tot één samenvallende klank in Höömi (boventonale) of Kargyraa (ondertonale) harmonie. Ook de instrumenten kennen een overlevering van opeenvolgende generaties, inclusief de ambachtelijke bewerking van natuurproducten, zoals natuurlijk hout, tot statusverhogende Morin Khuur  (paardenhoofdviool).

De mystieke, melancholische sfeer die het groepsgeluid ademt, ontleent zich aan weidse natuurlandschappen die Mongolië en Perzië gemeen hebben, vermengd met oriëntaalse ritmes. Sedaa waakt ervoor dat ze met haar moderne arrangementen en vernieuwende composities het culturele erfgoed respecteert, maar tevens uitrolt. Resultaat is een verbluffende balans tussen twee van ’s werelds oudste en rijkste culturen, toegankelijk bewerkt naar het hier en het nu. Voor wie intens luisteren met gesloten ogen niet volstaat: Sedaa treedt op in origineel gedrapeerde zijden klederdracht.

Workshop

Na haar middagconcert neemt Sedaa in haar avondworkshop (van 20.00 tot 21.30u) toehoorders en  deelnemers mee in hun fascinerende wereld van de Mongoolse boven- en ondertonale  zangtraditie. In hun overtuiging dat iedereen die kan spreken ook boven- en ondertonaal kan leren zingen, is voor deelname geen aanvangsniveau vereist, uitsluitend gezonde nieuwsgierigheid naar deze fascinerende keelzangtraditie. Dus ook nieuwsgierigen zonder zangervaring kunnen deelnemen.

Eerst gaat Sedaa met u aan de slag met de boventonale Höömi. Afhankelijk van de voortgang voegt ze de ondertonale Kargyraa toe waarmee ze u laat afdalen. Deze traditionele keelzangtechnieken creëren een mystiek vibrerend geluid dat gaat rondzingen. Dankzij vocale overlevering van opeenvolgende generaties zet soortgelijk zangerfgoed zich behalve in Mongolië voort in min of meer afgelegen regio’s zoals in Lapland (joik-zang), op Sardinië en Sicilië, in zuidelijk Siberië en zuidelijk Afrika.

Delen: