banner

Gemeente komt paar straten te kort in Moergestel


Bij de plaatsing van de nieuwe brede school in Moergestel is te weinig rekening gehouden met de totale invulling en toename van verkeer. Nu de lokalen gevuld worden met die van Bienekebolders, is er ruimte te kort en ontstaat na de zomer een ‘onhoudbare en ongewenste situatie’.

Dit is kort samengevat de analyse van wat partij Algemeen Belang al jaren roept, wat Veilig Verkeer Nederland heeft bevestigd, waar de gemeenteraad recent een uitspraak over heeft gedaan en wat nu ook de school ervaart. Een recent besluit in de gemeenteraad van Oisterwijk, waarin staat dat de gemeente ‘op korte termijn’ moet zoeken naar oplossingen, werd deze week bevestigd met een petitie door de school.

Over vijf weken kunnen we zeggen: ‘De scholen zijn weer begonnen’

Rondom de nieuw gebouwde school zijn beperkt parkeermogelijkheden en de smalle straten kunnen de aanstroom van fietsers en auto’s nauwelijks aan. Op het schoolplein, normaal in gebruik voor spelende kinderen, zijn daarom zogenaamde kiss-and-ride stroken aangelegd. Daarmee werd de vooraf door AB omstreden locatie, door de gemeente alsnog goed bevonden. Bij aanvang en sluiten van de school, is het schoolplein er niet voor de kinderen, maar voor de af en aanrijdende auto’s van hun ouders. Zo ontstaat ruimte in de directe omgeving.

Met de verhuizing van de laatste lokale basisschool naar dit gebouw, is er echter een verandering in gebruik, groei van leerlingen, en daarmee tevens groei van verkeer en zijn er aangepaste wensen over gebruik van het speelplein; dat laatste zou er meer voor de kinderen moeten zijn, in plaats van voor het verkeer. Toen gedaan om ruimte te besparen, nu is er ruimte te kort. Hoe nu verder? En kan dat ‘op korte termijn’?

Tijd

Nog vijf weken, dan zijn de scholen weer begonnen!

Haast is geboden, omdat na de vakantie mogelijk al gevaarlijke en minstens ongewenste situaties ontstaan. Ruud van de Ven (AB) verwacht echter dat het nog wel even gaat duren: ‘De wethouder is met vakantie en straks de ambtenaren, en dan zijn we 3 maanden verder.’ Wat een oplossing kan zijn voor het verbeteren van de verkeersstromen is nog niet bekend, wel heeft Ruud een idee:  ‘De enigste oplossing is een ontsluiting via de Industrieweg met een extra parkeervoorziening, zoals we al eerder hebben voorgesteld. De voormalige wethouder wilde dat niet, omdat hij dan eigenlijk toegaf dat de school op de verkeerde plek stond.’ Met die ontsluiting naar de Industrieweg zou een soort van mini-rondweg kunnen ontstaan, waardoor inkomende en vertrekkende auto’s van ouders beter kunnen doorstromen. Volgens Ruud willen de andere partijen die ontsluiting niet, maar ‘een oplossing in de Kloosterlaan is bijna onmogelijk, dat zal er voor zorgen dat er mogelijk niks gebeurt.’

Opvallend genoeg is het AB die regeert, samen met de VVD waarvan de vorige wethouder ambassadeur was voor ‘Nul Verkeersdoden’, voorstanders dus van veilig verkeer voor schoolgaande kinderen.  De raadsopdracht aan het college (burgemeester en wethouders), waarin staat dat deze snel naar oplossingen moet kijken, is ook duidelijk. Het enige wat ontbreekt is duidelijkheid in tijd. Want wat is ‘op korte termijn?’

 

 

Delen: